Vernieuwingsopgave Kademuren Amsterdam

De vele kademuren die Amsterdam rijk is, hebben een belangrijke functie in het waterwegenbeheer, de bescherming van de infrastructuur en de veiligheid van de stad. Daarnaast zijn de kademuren met hun historische karakter onderdeel van het culturele erfgoed van Amsterdam. Veel van deze kademuren zijn tientallen jaren oud en sommige zijn zelfs eeuwenoud. Door de jaren heen kregen de muren te maken met aanzienlijke slijtage door constante blootstelling aan water, weersomstandigheden en vooral toenemende verkeersbelasting.

SOK Kademuren

Gemeente Amsterdam is een langdurige raamovereenkomst aangegaan met Aannemingsmaatschappij H. van Steenwijk voor de vernieuwingsopgave van de kademuren. Hiervoor is het samenwerkingsverband ‘Kademakkers’ opgericht. De Nieuwe Herengracht RAK0401+RAK0301+RAK0201, Dijksgracht-Oost, Houtmankade, Leidsekade (woonbootverplaatsing en kademuurvernieuwing) en Haarlemmerplein vallen onder deze samenwerkingsovereenkomst (SOK). 

 

  • Project

    Vernieuwingsopgave Kademuren Amsterdam

  • Locatie

    Amsterdam: Houtmankade, Nieuwe Herengracht, Dijksgracht

  • Opdrachtgever

    Gemeente Amsterdam

  • Looptijd

    6 jaar met maximaal tweemaal verlenging van twee jaar. Maximaal 10 jaar. Vanaf januari 2021

  • Status

    In uitvoering

Renovatie

Bij de renovatie staat de levensduurverlenging van de infrastructuur voorop. Dit betekent dat naast de reparatie van de kademuren we deze ook versterken om toekomstige schade te voorkomen. Door de kademuren te renoveren, blijft het historische karakter behouden. Echter, ongeveer 17 kilometer van de kademuren verkeert in slechte staat waardoor vervanging noodzakelijk is. Een complex maar noodzakelijk project dat erop is gericht om de veiligheid te garanderen, duurzaamheid en het culturele erfgoed te behouden.

Dijksgracht-Oost Fase1A
Er is een permanente damwand voor de bestaande kademuur geplaatst om zo de bestaande kade te ontlasten. De tussenruimte is opgevuld met licht ophoogmateriaal en afgedekt met klei zodat er een wadi ontstaat met ruimte voor de natuur.

Hier zijn de oude aanmeerpalen getrokken en de gaten opgevuld met bentoniet. Vervolgens plaatsten we een 350 meter lange damwand. Aan het begin en einde van deze damwand zijn staalplaten onder de bestaande muur aangebracht. Hierna is een stalen deksloof over de gehele lengte van de damwand geplaatst en om de 7 meter bolders voor het afmeren van schepen/dekschuiten. Op en onder de waterlijn is het metselwerk hersteld. De kade krijgt een fietspad en het groen blijft behouden. 

Voor deze werkzaamheden voerde onze partner City Barging ruim 750 m³ beton via het water aan met hun elektrische vloot. Duurzaam vervoer dus, waarmee 85 zware vrachtwagentransporten over de weg zijn voorkomen.

Dijksgracht-Oost Fase1B
Deze fase van de kademuurvervanging bestond uit de monumentale toegangspoort verbreden en een vlonderconstructie van de Mariniersbrug realiseren.

Nieuwe Herengracht
Op de Nieuwe Herengracht RAK0401 is in 2023 een traditionele kademuur gerealiseerd met een L-wand-constructie. Na de voltooiing van de nieuwe kademuur is de kade helemaal opnieuw ingericht met straatwerk, lichtmasten en bomen. De bomen komen van de bomencamping in de Minervahaven.

Nieuwe Herengracht RAK0301 voerden we uit met een combiwand met prefab betonnen elementen. De prefab elementen zijn met metselwerk afgewerkt en aan de bovenzijde afgedekt met monumentale dekstenen. Eind maart 2025 zijn de werkzaamheden afgerond inclusief de herinrichting en verharding van de kade. De werkzaamheden zijn trillings- en geluidarm uitgevoerd wat fijner is voor de omgeving. 

Ook Nieuwe Herengracht RAK0201 gaan we uitvoeren met een combiwand van prefab betonnen elementen. Deze elementen metselen we en werken we af met opgeknapte monumentale dekstenen. Voor deze werkzaamheden rekenen we erop dat deze in november 2025 starten en medio maart 2027 zijn afgerond, inclusief de herinrichting en verharding van de kade. Ook deze werkzaamheden gaan we trillings- en geluidarm uitvoeren. 

Houtmankade
Hier is een traditionele betonnen keerwand uitgevoerd in een bouwkuip, waarbij de landzijdige damwand tevens dienstdoet als toekomstig kwelscherm. Om de kademuren aan de Houtmankade te vervangen, zijn 17 meter diepe palen aangebracht, gevuld met beton.  

Esthetisch gezien is de kademuur weer qua aanzicht in oorspronkelijke staat teruggebracht.

Leidsekade
Het project omvat het verplaatsen en terugplaatsen van zes woonarken naar en van een tijdelijke ligplaats. Ook hier realiseren we een combiwand van prefab betonnen elementen. Deze elementen metselen we en werken we af met monumentale dekstenen die zijn opgeknapt. Zoals het er nu naar uitziet, starten de werkzaamheden in juli 2025 en ronden we deze af in oktober 2027. Dit is inclusief de herinrichting en verharding van de kade en het terugplaatsen van de woonarken. Fijn voor de omgeving is dat we de werkzaamheden trillings- en geluidarm gaan verrichten. 

Haarlemmerplein
Dit project omvat: 

  • huidige kadeconstructie slopen;
  • nieuwe kadeconstructie realiseren op de locatie van de huidige kade. Hierbij gaan we uit van:
    • deel maatwerkoplossing op de plaats van een pand dat in gebruik blijft;
    • een combiwand nabij de openbare ruimte. Ook hier brengen we een stalen combiwand aan die we voorzien van prefab elementen (schorten) voorzien van metselwerk en afgewerkt met dekstenen.



Duurzaamheid

  • Op de Nieuwe Herengracht zijn in totaal zestig viskorven, gevuld met stenen en schelpen, aan de kademuur bevestigd onder de waterlijn. Dit zogenaamde vissenhotel biedt kleine vissen beschutting en een veilige leefomgeving.

Bekijk meer over de vissenhotels  

  • Bij de Houtmankade pasten we hergebruikte bolders toe.
  • Voor de aan- en afvoer van materialen en materieel over het water werken we samen met onze partner City Barging.
  • Tijdens de werkzaamheden  op de Herengracht stonden lage houten bouwhekken die zijn samengesteld en geplaatst via een social return werkplaats in Amsterdam.

 Bekijk hoe wij duurzaam bouwen

Vissenhotel aan de kademuur

Over H. van Steenwijk

H. van Steenwijk b.v. is specialist in het werken op en rond het water en heeft een uitgebreide kennis van zowel nieuwbouw als renovatie. Mede dankzij hun kennis en kunde zijn zij partner van Gemeente Amsterdam in het contract SOK Kademakers. 

Ontdek meer over H. van Steenwijk

Vervanging & Renovatie

Bij Mobilis richten we ons op slim en duurzaam vervangen en renoveren. Dat betekent: renoveren als het kan maar vervangen als het moet, waarbij we zo mogelijk innovatieve en duurzame technieken toepassen.

Bekijk meer over vervanging en renovatie 

Stuur project door