Ondergrondse fietsenstalling Koningin Julianaplein, Den Haag

Mobilis heeft in opdracht van de gemeente Den Haag een ondergrondse fietsenstalling onder het Koningin Julianaplein in Den Haag gerealiseerd. Den Haag stimuleert het gebruik van de fiets voor een leefbare en schone stad. Fietsers hebben via de stalling direct aansluiting op het uitgebreide OV netwerk en goede voorzieningen. Het vertrek uit en de aankomst in de comfortabele en innovatieve stalling is een gastvrij en groen visitekaartje voor Den Haag.

De stalling biedt plek aan 8.000 fietsen, waarvan 700 ov-fietsen. Ook is er ruimte gereserveerd voor bakfietsen en fietsen met kratjes of kinderzitjes. De nieuwe stalling ligt voor Den Haag CS (kant Bezuidenhoutseweg) en is 8.000 vierkante meter groot, zo’n 1,5 voetbalveld. Deze is de op een na grootste fietsenstalling in Nederland. En een van de grootste stallingen in Europa.

Kunst

Opvallend is de glazen wand door de hele stalling. Hierop staan gevels afgebeeld van belangrijke gebouwen in Den Haag, zoals het Vredespaleis, de Ridderzaal en ​het Mauritshuis. De gebouwen gaan in elkaar over zoals in werken van de kunstenaar Escher. Bezoekers kunnen daardoor het gevoel krijgen alsof ze in een museum zijn. Via deze beelden maken bezoekers al kennis met Den Haag, nog voordat zij in de stad zijn geweest.

Ruimtelijk en licht 

De fietsenstalling bestaat uit één verdieping, onder de grond. Bij het ontwerp heeft de architect zich gefocust op ruimtelijkheid en de lichtintensiteit. Zo is onder andere het betonnen plafond hoogglans gecoat, zodat de kolommen door hun eigen weerspiegeling langer lijken door te lopen en de ruimte als hoger ervaren wordt. Ook zijn er zo min mogelijk ‘obstakels’ onder het plafond gehangen: leidingen en lichtspots zijn in het beton opgenomen. Met goede verlichting en vele camera’s, voelt de gebruiker zich op zijn gemak in de fietsenkelder.

Gebruiksvriendelijk

Met gekleurde lijnen op het plafond en de vloer zijn de mogelijke routes vanuit de fietsenstalling weergegeven. De gele lijnen zijn bedoeld voor de voetgangers richting de trein. De groene kleur is voor het fietsverkeer aan de zijde van het KJ-plein. Alle blauwe bebording met reizigersinformatie is zoveel mogelijk verzameld op grote borden en centraal in de route opgehangen. Met digitale bebording wordt aangegeven hoeveel stallingplaats er nog is in elke rij. Zo hoeft de fietser niet lang te zoeken naar een stallingsplek.

Duurzaam

De gemeente Den Haag heeft duurzaamheid en zorg voor het milieu hoog in het vaandel staan. Duurzaamheid is te onderscheiden in energieverbruik, milieuzorg & afval, gezondheid en gebruikskwaliteit. Zo is er onder andere in de hele fietsenstalling LED-verlichting toegepast. Tijdens de uitvoering heeft Mobilis gebruik gemaakt van groene netstroom in plaats van aggregaten. Dit is zowel duurzamer als stiller.

Ook in de constructieve materialen is gestreefd naar duurzaamheid.  In elke betontoepassing is een bepaald percentage betonafval van andere projecten of gerecycled materiaal gebruikt en ook het staal bestaat zoveel mogelijk uit hergebruikt of gerecycled materiaal. Al het hout is goedgekeurd door het Timber Procurement Assessment Committee (TPCAC).

Woontorens

Boven de fietsenstalling komen 2 woontorens van ongeveer 90 meter hoog. Daarin komen ongeveer 350 appartementen.

Stuur project door