Nieuwbouw tijdelijke verbinding Suurhoffbrug (a15)
Aannemerscombinatie STIPT, bestaande uit Mobilis, Besix, Dura Vermeer en Hollandia Infra, voert in opdracht van Rijkswaterstaat de renovatie en nieuwbouw van de tijdelijke verbinding Suurhoffbrug uit. Deze brug ligt in de A15 bij de Maasvlakte Rotterdam en verbindt de oevers van het Hartelkanaal.
De Suurhoffbrug is een belangrijke schakel tussen enerzijds de Maasvlakte en het westelijk deel van Voorne-Putten en anderzijds de Botlek, Europoort en Rotterdam. Door de toename van het vracht- en personenautoverkeer is de brug aan vervanging toe.
Samenwerking als fundament
Rijkswaterstaat gunde deze opdracht op basis van een combinatie van kwaliteit en prijs waarbij de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer onderdeel was van de aanbesteding. STIPT is trots op deze opdracht en ziet samenwerken als het fundament voor een voorspelbare en betrouwbare projectrealisatie. Dat betekent samenwerking in iedere fase en elk aspect van de bouw: van ontwerp tot uitvoering, van veiligheid tot draagvlak in de omgeving. Door de keuze voor een brug met een overspanning van 200 meter bouwen we slimmer, minimaliseren we raakvlakken en is onze planning robuust.
De Tijdelijke Verbinding Suurhoffbrug bevindt zich in het havengebied van Rotterdam en is gelegen in de A15 naast de bestaande Suurhoffbrug ten zuiden van het Europoortgebied. De verbinding kruist het Hartelkanaal en de twee onderliggende wegen D’Arcyweg (noordelijke oever) en de Krabbeweg (zuidelijke oever). De tijdelijke verbinding wordt aan de oostzijde van de bestaande brug geplaatst.
Bij de bestaande brug is vermoeiingsschade vastgesteld in het rijdek. Berekeningen hebben uitgewezen dat renoveren en versterken van de bestaande brug geen toekomstvaste oplossing biedt. Daarom is er besloten om op korte termijn een tijdelijke brug te realiseren om de bestaande brug te ontlasten. De brug is tijdelijk omdat naar verwachting binnen 10 tot 15 jaar een geheel nieuwe verbinding gerealiseerd kan worden.
De nieuwe brug zal toegang bieden voor het verkeer op de A15 richting Rotterdam. Daarnaast wordt er aan de oostzijde van de brug een fietspad gerealiseerd.
Visualisatie nieuwe brug
De nieuwe brug bestaat uit 2 landhoofden (As 1 en As 3) en 2 steunpunten (As 2 en As 3a), en is opgebouwd uit de volgende onderdelen (van noord naar zuid);
- Achter landhoofd As 1 bevindt zich een gewapende grondconstructie van ca. 45m lengte welke wordt afgewerkt met spuitbeton in een ruwe afwerking
- Een stalen boogbrug met een lengte van 200m en 35m hoog welke rust op landhoofd As 1 en deels in het water gelegen steunpunt As 2
- Rondom steunpunt As 2 is een aanvaarconstructie aangebracht in de vorm van een talud voorzien van steenbestorting en colloïdaal beton
- 2 prefab liggerdekken over de steunpunten As 2 en As 3a en landhoofd As 3
- Achter landhoofd As 3 bevindt zich een EPS-constructie van ca. 50m lengte welke wordt afgewerkt met spuitbeton in een ruwe afwerking
De bestaande brug zal ten tijde van ingebruikname nieuwe brug gerenoveerd worden, bestaande uit staalrenovatie, nieuwe (wegdek)overlaging en nieuwe wegindeling.
Nieuws & Actualiteiten
MEGATRANSPORT TIJDELIJKE SUURHOFFBRUG VAART SUCCESVOL DOOR ROTTERDAM
In de nacht van zondag 9 mei op maandag 10 mei 2021 vond er een megaoperatie plaats in Rotterdam. De tijdelijke Suurhoffbrug voer door Rotterdam naar zijn uiteindelijke bestemming. Het transport met de boogbrug van 200 meter lang, 20 meter breed en meer dan 40 meter hoog is achtereenvolgens de Van Brienenoordbrug, de Hef, de Koninginnebrug, de Erasmusbrug en de Hartelbrug gepasseerd. Het megatransport is succesvol verlopen.
Aftermovie megatransport Suurhoffbrug
Timelapse megatransport Suurhoffbrug
Medio februari 2021 is het hoogste punt van de tijdelijk Suurhoffbrug bereikt
Hoogste punt Suurhoffbrug
Met het inhijsen van de 80 m lange middenboog is de tijdelijke Suurhoffbrug compleet. Bij een brug van dit formaat komt het aan op millimeterwerk. Dankzij de nauwkeurige berekeningen en de prestatie van het gehele team, is de hijsactie zeer voorspoedig verlopen. De brug is opgebouwd uit 8 delen met een totale lengte van 200 m en een hoogte van 40 m. Na de afbouwfase is de brug in mei 2021 op transport gegaan. Vanaf Hollandia in Krimpen aan den IJssel naar de Maasvlakte heeft de brug zo’n 40 km over water afgelegd en daarbij 7 bruggen gepasseerd.