Elst Noord Spoorkruisingen

Prorail en de Gemeente Overbetuwe verstrekten in augustus 2019 de opdracht aan de combinatie Mobilis-Hegeman Bouw & Infra voor de aanleg van de nieuwe onderdoorgang in Elst. 

De spoorovergangen aan de Rijksweg Noord en de 1e Weteringsewal in Elst waren een groot deel van de tijd dicht door het treinverkeer tussen Arnhem en Nijmegen. Hierdoor stonden fietsers en automobilisten, maar soms ook hulpdiensten, vaak te wachten voor gesloten bomen. Omdat ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de toekomst meer treinen willen laten rijden over dit spoor, werd de doorstroming van het verkeer een knelpunt.

Om dit op te lossen pakte Prorail samen met de gemeente Overbetuwe en de provincie Gelderland deze twee spoorovergangen aan. En dit geldt ook voor de wegen naar de spoorkruisingen toe. Bij de 1e Weteringsewal kwam een viaduct over het spoor en bij de Rijksweg Noord een onderdoorgang.

Project Elst Noord Spoorkruisingen

De bouw van de tunnel in de Rijksweg Noord en het viaduct over de 1e Weteringsewal horen bij het project Elst Noord Spoorkruisingen. Dit project bestaat uit drie deelprojecten met veel onderlinge raakvlakken zoals planning, fasering en verkeers- en veiligheidsmaatregelen. De gemeente Overbetuwe is de opdrachtgever en samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook de financier van het project.

Na voltooiing van dit project zijn er tussen Arnhem en Nijmegen geen ongelijkvloerse kruisingen meer. En mooie verbetering op het gebied van veiligheid en bereikbaarheid.

In maart 2020 zijn de werkzaamheden aan de onderdoorgang in Elst (Gld) gestart.
In april 2020 is het spoordek voorgebouwd en in augustus 2020 heeft een succesvolle 100-urige buitendienststelling plaatsgevonden waarin het spoordek is ingereden.

Nieuws & Actualiteiten

Dronebeelden voortgang project

Bekijk hier de laatste werkzaamheden op en rondom het viaduct Dijkakkers en het kruispunt Rijksweg-Noord - 1e Weteringsewal. Beiden waren geopend op 24 augustus 2020. De video geeft een kijkje in de treinvrije periode bij de spoorwegovergang Rijksweg-Noord en hoe de eerste treinen weer over de spoorwegovergang rijden na de buitendienststelling

Mijlpaal behaald in 106-urige buitendienststelling

In het weekend van 19 t/m 24 augustus is tijdens een 106 urige buitendienststelling onder toeziend oog van vele geïnteresseerden het spoordek op de juiste plek gereden. Op 24 augustus om 5.00 uur reden de eerste treinen over het nieuwe spoorviaduct waarmee de treinvrije periode succesvol is afgerond. De komende maanden gaat er hard doorgewerkt worden zodat in de zomer van 2021 de onderdoorgang aan de Rijksweg-Noord ook door fietsers en autoverkeer in gebruik kan worden genomen.

Bouw spoorkruisingen Elst in vogelvlucht

De Grifttunnel in de Rijksweg-Noord in Elst is sinds 1 november 2021 open voor verkeer. Daarmee is het drukke spoortraject Arnhem-Nijmegen helemaal overwegvrij. Weg- en treinverkeer kruisen elkaar niet meer gelijkvloers, waardoor er geen risico meer is op aanrijdingen. Daarnaast kan het verkeer beter doorstromen. Tot en met het voorjaar van 2022 werden nog kleine werkzaamheden uitgevoerd, zoals beplanting aanbrengen.
Bekijk hier de bouw van de spoorkruisingen Elst in vogelvlucht.

Vanuit de Bouwplaats - De projectleiding vertelt

Altijd al willen weten wat er allemaal gebeurt tijdens een buitendienststelling? Onze reporter Franka was aanwezig bij de buitendienststelling van ons project Onderdoorgang Elst. Het hoogtepunt van deze buitendienststelling was het inrijden van het spoordek van maar liefst 1.400 ton. In deze video vertellen projectleider Arno en projectcoördinator Paul wat er precies allemaal gebeurt tijdens deze 106-urige buitendienststelling. 

Stuur project door