ViaductBehout – modulair hout-beton liggersysteem

Op zoek naar een duurzaam alternatief voor de traditionele prefab beton liggers? Of wil je klimaat neutraal en circulair bouwen om de doelstelling van 2030 te halen? Kies dan voor het hybride liggersysteem ViaductBehout van Mobilis. 

Wij bieden een liggersysteem dat uit ¾ deel massief Europees vurenhout en ¼ deel circulair beton bestaat. De hoge treksterkte van hout in combinatie met beton zorgt ervoor dat er grote overspanningen mogelijk zijn. Onze liggers zijn dan ook toepasbaar voor verkeersbruggen met een overspanning tot 35 m1 en een dekbreedte van circa 26 m1 (individuele liggerbreedte 1,6 m1). De betonnen toplaag beschermt de houten gelamineerde liggers tegen weersinvloeden. Hierdoor heeft het systeem een levensduur van minimaal 100 jaar. Het liggersysteem is demontabel en daarmee goed her te gebruiken (circulair).

In de praktijk werkt het systeem als volgt:

  1. De hout-beton liggers worden geproduceerd in de fabriek.
  2. Vervolgens worden de liggers aangevoerd en geplaatst op een bestaande of nieuwe onderbouwconstructie.
  3. Aansluitend worden de liggers afgespannen met dwarsvoorspanning.
  4. De randliggers worden afgewerkt met uitkragende randelementen.
  5. Vervolgens kan de brug ingericht worden met wegmeubilair, asfalt etc.
“De impact van deze innovatie is significant. Wij zorgen voor een MKI-reductie van 40 procent. Daarnaast zal het totale gewicht van het viaduct circa 20 procent lager zijn.”
Anne Schotman, Tender Manager

ViaductBehout

Deze naam verwijst naar het circulaire beton en hout dat wij als materiaal gebruiken en knipoogt naar circulair materiaalbehoud. Behouden is ook de vorm van het huidige viaduct. Een bewuste keuze om de aansluiting van de innovatie op het bestaande wegennetwerk direct mogelijk te maken.

Waarom kiezen voor ViaductBehout:

  • Hout is een bewezen bouwmateriaal.
  • Hout is een hernieuwbaar materiaal, wordt op een duurzame manier geproduceerd.
  • Alternatief voor traditionele betonligger.
  • Toepasbaar voor ten minste 70% van de viaducten van Rijkswaterstaat
  • MKI-reductie van 40%.
  • Gewichtsreductie van 20% wat zorgt voor materiaal reductie in de fundering en een besparing op vervoerkosten en brandstof.
  • Demontabel op 4 niveaus, elementen (hout en beton) zijn los te koppelen en opnieuw toepasbaar.
  • Direct technische haalbaar door grotendeel bestaande technieken.
  • Snelle bouwtijd door modulaire opbouw.
  • Levensduur van 100 jaar.

 

Partners

Mobilis heeft in samenwerking met IPV Delft (architect), Heko Spanten (leverancier houtconstructies); ingenieursbureau Miebach en Rutte Groep (gerecycled beton) dit modulaire hout-betonliggersysteem ontwikkeld. 

Beoordelingen

Er moet een transitie plaatvinden om circulair te bouwen. Rijkswaterstaat heeft daar de eerste stap in gezet door een Strategic Business Innovation Research (SBIR) uitvraag circulaire viaducten op de markt te zetten. Hiermee zijn ze opzoek gegaan naar productinnovaties. Wij ontwierpen dit modulaire liggersysteem. 

Beoordeling hout-beton liggersysteem door Rijkswaterstaat (SBIR): ‘Positieve bijdrage van hout’ - ‘Gedegen technische onderbouwing’ - ‘Wij waarderen het modulair bouwen van deze constructie’ - ‘Eenvoudige oplossing’ - ‘Veel CO2 reductie’ - ‘Complementair consortium’ - ‘Buitenlandse voorbeelden’.

Nieuwe techniek? Zeker niet. Bouwen met hout doen we al decennia. Hybride brugdekconstructies worden in het buitenland frequent gebouwd. Nieuw in Nederland is de demontabel constructie. 

Projectreferenties buitenland:

  • La Léchère: Freiburg (Zwitserland), 45 m1 overspanning en 11 m1 breed, bouwjaar 2005; 
  • Pont de Riou: Alpes Maritimes (Frankrijk), 20,5 m! overspanning en 5 m1 breed, bouwjaar 2016; 
  • HBV-Brücke over rivier die Agger: Lohmar (Duitsland), 40 m1 overspanning en 4,5 m1 breed, bouwjaar 2014.

Maak jij met ons de stap om in 2030 circulair te bouwen. Of wil jij het eerste hout-beton verkeersviaduct van Nederland? Kom in contact met onze houtbouwers en ontdek wat ViaductBehout voor jullie kan betekenen.

Vragen? Bel, app of mail mij!

Anne Schotman
Tender Manager