Geen spijkers, maar wat doet een kwaliteitsmanager dan?
‘Als kwaliteitsmanager heb je veel te maken met audits, met interviewen. Lastige vragen stellen hoort bij mijn vak. Veel medewerkers krijgen de kriebels bij ISO, Prosizer en kwaliteitsmanagementsystemen. De meeste collega’s denken bij een audit aan een soort inspectie en zien daar tegenop. Tegen dat beeld kom ik in verzet. Dat is absoluut niet de bedoeling of de intentie. Het streven is om samen slimme manieren te ontwikkelen die breed toepasbaar zijn. Het hele proces efficiënter maken. Het idee is om samen te kijken naar kwaliteit, naar de werkflow, naar vervolgstappen. Ik zoek altijd de verbinding. Ja, dat hoort iedereen binnen Mobilis te doen, maar voor kwaliteit geldt dat extra. Wie goede ideeën heeft om nog verder te optimaliseren, kan altijd bij mij terecht. Een systeem is niet rigide of in beton gegoten. Dat pas je aan bij de mensen die ermee werken. Niet andersom.’
Mobilis heeft toch al veel certificaten?
‘Bouwen draait steeds meer om slimme processen, ISO en kwaliteitsnormen. Mobilis heeft inmiddels zeven grote certificaten binnen en is ‘still counting’. Natuurlijk de ISO 9001, 14001, 45001, VCA-P**, CO2 prestatieladder en Veiligheidsladder. De meest recente aanwinst is de ISO 27001 de internationale standaard voor informatiebeveiliging.’
De ISO 27001 is de nieuwste aanwinst. Trots?
‘Jazeker. Samen met Rutger van den Noort hebben we in korte tijd een grote prestatie neergezet. Cybersecurity is actueler dan ooit. Je moet er niet aan denken dat Mobilis wordt gehackt. Dat wil je te allen tijde voorkomen. Er komt best veel bij kijken om systemen veilig te maken. Zeker zolang relatief veel wordt thuisgewerkt. Het werken in de ‘cloud’ en in ‘onedrive’ is dan echt het beste.'
Wat doet Mobilis met al die certificaten?
‘Naast dat deze certificaten nodig zijn in de verwerving is het meer dan alleen een papiertje aan de muur. Het draait om de slimme systemen die daar bij horen. Met logische processen – zoals beschreven in de Prosizer – heb je in de basis een optimale werkflow te pakken. De generieke systemen gelden voor elke tunnel, weg of viaduct, maar die moet je wel altijd specifiek maken. Die laatste 10 procent kan je zelf aanpassen en optimaliseren. Past iets niet, dan gooi je een stap eruit. Kan het beter, dan voeg je een stap toe. Systemen garanderen een basiskwaliteit, maar het team maakt er per project maatwerk van.'
Wat zie je als volgende uitdaging op het gebied van kwaliteit bij Mobilis?
‘Onvermijdelijk komt de nadruk komende jaren te liggen op duurzaamheid. De hele bouw heeft veel last van PFAS en stikstof. De problemen sneeuwen door Corona een beetje onder, maar de problematiek leidt ertoe dat we versneld aan de slag moeten met de emissieloze bouwplaats. Die kant zal het echt opgaan. Een lastig proces, want dat vergt enorme investeringen en hoe verdien je die terug? Een geweldig vraagstuk om je in vast te bijten.’