Projectinformatie

Project Uitbreiding sluis Eefde
Locatie Eefde
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
Looptijd 2017-2020

In november 2016 is de bouw van een tweede sluis bij Eefde gegund aan de aannemerscombinatie Lock to Twente (L2T), een samenwerking tussen de TBI-ondernemingen Mobilis (civiele techniek) en Croonwolter&dros (technische installaties). L2T is verantwoordelijk  voor de voorfinanciering, het ontwerp en de bouw. Daarnaast behoort het 27-jarige onderhoud tot de opdracht. 

Eind 2017 is de combinatie met de voorbereidende werkzaamheden voor het uitvoeren van de uitbreiding begonnen. Met de daadwerkelijke bouw is in maart 2018  gestart. Naar verwachting varen medio 2020  de eerste schepen door de nieuwe sluis.

Een tweede sluiskolk bij Eefde verkort de wachttijden voor schepen en maakt deze belangrijke toegang tot Twente minder kwetsbaar bij onderhoud en calamiteiten. De nieuwe kolk is geschikt voor klasse Va-schepen, het grootste type schip dat na de verruiming van de Twentekanalen wordt toegestaan.

Zonnepanelen en bijzondere sluisdeur

De nieuwe kolk is zodanig ontworpen dat deze energieneutraal is. De technische installaties worden energiezuinig uitgevoerd. De energie, die nog nodig is voor bediening van de kolk, wordt straks op het sluiscomplex opgewekt met zonnepanelen.

De nieuwe kolk krijgt een voor Nederland unieke segmentdeur aan de kanaalzijde van het complex. Een segmentdeur ligt plat op de bodem als de sluis is geopend en draait vanuit die positie omhoog als de sluis wordt gesloten. Deze deur is ook nog werkzaam bij zeer hoge waterdruk. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als de andere deur in de sluis beschadigd raakt en deze zijn waterkerende functie verliest. Hierdoor kunnen grote verschillen in het waterniveau ontstaan. Bij een calamiteit in de sluis draagt deze functionaliteit bij aan de veiligheid.

Nieuw bediengebouw

Rijkswaterstaat heeft de markt uitgedaagd om bovenop wat reeds was uitgevraagd en binnen de gestelde maximale prijs meerwaarde te creëren voor het sluiscomplex. Deze mogelijkheid is aangegrepen door het opnamen van een nieuw bediengebouw in de aanbieding. Dit nieuwe bediengebouw – van waaruit straks beide kolken, de pompen en het aflaatwerk worden bediend - wordt energiezuinig, toekomstbestendig en sluit aan op het monumentale en landschappelijke karakter van het sluiscomplex.

Nieuws & actualiteiten

OP 18 MAART 2020 IS HET EERSTE WERKSCHIP DOOR DE NIEUWE SLUIS GEVAREN

Eerste werkschip door de sluis

Productie sluisdeuren mei 2019

Timelapse plaatsen damwanden Kapperalle