Sluiskiltunnel

Projectinformatie

Project Sluiskiltunnel
Locatie Van Gent naar Terneuzen
Opdrachtgever BV KKS (KanaalKruisingSluiskil)
Looptijd jan 2011 - jul 2015
    

De brug bij Sluiskil over het Kanaal van Gent naar Terneuzen is een knelpunt voor het wegverkeer. De brug staat gemiddeld 23 keer per dag open voor scheepvaart. Dit zorgt voor lange wachttijden. Daarom is er een tunnel gerealiseerd die het Kanaal van Gent naar Terneuzen kruist: de Sluiskiltunnel.

Geboorde tunnel

De Sluiskiltunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen is een geboorde tunnel met twee buizen die elk 1.145 meter lang zijn. Elke buis heeft twee rijstroken. De lengte van de totale tunnel, dus inclusief toeritten, is 1.330 meter, het diepste deel ligt ruim 33 meter beneden NAP. De tunnel heeft een hellingspercentage van maximaal 4,5 procent. De diameter van de nieuwe tunnel is circa tien meter en gelijk aan die van de Westerscheldetunnel. Daarnaast is er zes kilometer nieuwe hoofdrijbaan (N62) gerealiseerd met twee ongelijkvloerse kruisingen.

De Sluiskiltunnel is comfortabel voor de weggebruiker. Bij het inrijden van de tunnel is het niet donker; de binnenzijde is afgewerkt met lichte panelen en goede verlichting. Ook de beide toeritten hebben een luchtige vormgeving, die voorkomt dat een bestuurder plotseling een gesloten ruimte inrijdt. De architectuur van de viaducten is vergelijkbaar met die van de viaducten van de Westerscheldetunnel.

De tunnel heeft boven elke toerit een bedieningsgebouw. Het hoofdbedieningsgebouw staat aan de westzijde. Verder is er aan beide zijden van de tunnel een kanteldijk. Deze dijken voorkomen dat in extreme situaties, zoals het vollopen van een polder of het lek raken van de tunnel, grotere delen van het achterland onder water komen te staan.

De Sluiskiltunnel is in het weekend van 23 en 24 mei 2015 geopend voor verkeer. De combinatie BAM – TBI, vertegenwoordigd door BAM Civiel, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Mobilis en Croon heeft de tunnel in 5 jaar gebouwd. De Sluiskiltunnel is ruim vijf weken eerder opgeleverd, binnen budget, zonder claims of restpunten, met uitstekende kwaliteits- en veiligheidsresultaten. Dit is uniek in Nederland en daar zijn wij trots op!

Film van het boorproces Sluiskiltunnel