Project | Rotterdam Centraal Station |
Locatie | Rotterdam |
Opdrachtgever | ProRail |
Looptijd | aug 2009 - feb 2014 |
Rotterdam heeft een aantrekkelijk, dynamisch, goed functionerende openbaarvervoerterminal. Het nieuwe Rotterdam Centraal is een vervoersknooppunt van regionale en internationale betekenis.
Met 110.000 reizigers per dag verwerkt het stationsgebied evenveel reizigers als luchthaven Schiphol. Naast de aansluiting op het Europese net van hogesnelheidstreinen (HSL-Zuid) heeft Rotterdam Centraal ook een aansluiting op de lightrailverbinding RandstadRail. Door de komst van de HSL-Zuid en RandstadRail is de verwachting dat het aantal reizigers op Rotterdam Centraal in 2025 zal zijn toegenomen tot zo’n 323.000 per dag.
Nieuwe Sleutelproject
Het project Openbaar Vervoer Terminal Rotterdam Centraal maakt onderdeel uit van het Nieuwe Sleutelproject (NSP) Rotterdam Centraal en is gerealiseerd ter plaatse van het bestaande station Rotterdam Centraal.
Binnen het contract zijn de sporen en bijbehorende railgerelateerde voorzieningen aangepast, is een nieuwe passage gerealiseerd als loopverbinding tussen de sporen, de hallen en het maaiveld, werd een tweetal nieuwe stationshallen (Zuidhal en Noordhal) en een nieuwe Sporenkap gerealiseerd. Een deel van de Zuidhal is door Gemeente Rotterdam gerealiseerd. De bestaande Provenierstunnel is teruggebracht in de oorspronkelijke staat als fietsverbinding.
>>> Klik op "Voorgang in Beeld" om het project vanaf de start te bekijken.
In maart 2013 is het station geopend door Koning Willem-Alexander.