Rijnlandroute

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. De RijnlandRoute wordt aangelegd om de bereikbaarheid en verkeersdoorstroming in de regio te verbeteren en economische groei verder mogelijk te maken.

Comol5 is een internationale aannemerscombinatie van de TBI-ondernemingen Mobilis B.V. en Croonwolter&dros B.V., VINCI Construction Grand Projets S.A.S. en DEME Infra Marine Contractors B.V.

Comol5 is verantwoordelijk voor de ombouw van knooppunt Leiden West, de bouw van de nieuwe N434 met geboorde tunnel en de aanpassingen aan de A4 en de A44. Comol5 wordt ook verantwoordelijk voor het 15-jarig onderhoud van de N434.

Tunnel en verdiepte ligging

Een belangrijk onderdeel van de RijnlandRoute is de tunnel in de N434 die onder Voorschoten en het Rijn-Schiekanaal (de Vliet) wordt aangelegd.

De tunnel is ongeveer 2,5 km lang en komt op maximaal 20 meter diepte te liggen. Vanaf de A44 tot aan de tunnel wordt de N434 over een afstand van ± 1 km verdiept aangelegd. De overgang tussen de tunnel en de verdiepte ligging komt ter hoogte van de Gerda Brautigamsingel (Stevenshof).

De eerste bouwwerkzaamheden startten eind september 2017 en duren naar verwachting tot eind 2022.

Save the date: 22 en 23 juni 2024 RijnlandRoute Festival!

Ontdek meer over het festival

Nieuws & Actualiteiten

Tunnelboormachine in bedrijf Rijnlandroute

Altijd al een kijkje willen nemen in de tunnelboormachine? Bekijk hier het gave 360 graden filmpje vanuit het hart van de tunnelboormachine: daar waar de ring wordt gebouwd. Zeven segmenten, die samen 1 ring vormen, worden door de robotarm opgepakt en op de juiste plek gezet. Met de vijzels zet de tunnelboormachine zich daarna af tegen de zojuist gemaakte ring, waarmee de machine zichzelf vooruit beweegt.

Planning en mijlpalen

Stuur project door