Onderhoud Westerscheldetunnel

Projectinformatie

Project Onderhoud Westerscheldetunnel
Locatie Terneuzen
Opdrachtgever N.V. Westerscheldetunnel
Looptijd jan 2013 - jan 2033
    

De Westerscheldetunnel is door zijn centrale ligging de belangrijkste schakel tussen Zeeland, Vlaanderen en West-Brabant. Per dag maken gemiddeld meer dan 15.000 voertuigen gebruik van de tunnel met een lengte van 6,6 kilometer.De Westerscheldetunnel is aangelegd op initiatief van de Nederlandse Staat en de Provincie Zeeland en is sinds 14 maart 2003 geopend.

    

Veiligheid

Met twee afzonderlijke tunnelbuizen, dwarsverbindingen om de 250 meter en hulpposten, met brandblusmiddelen en intercom om de 50 meter, is de Westerscheldetunnel één van de veiligste tunnels in Europa. Je komt geen tegemoetkomend verkeer tegen, wel zo veilig. Tunneloperators bewaken de tunnel dag en nacht met behulp van moderne apparatuur. Veiligheid staat voorop. Zo kun je niet alleen snel, maar vooral met een heel gerust gevoel passeren.

Om de veiligheid te garanderen, geldt een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Door middel van trajectcontrole wordt je snelheid in de tunnel permanent gemeten. Voor vrachtwagens en auto’s met aanhanger geldt een inhaalverbod. Zij moeten verplicht rechts houden.

Westerschelde Maintenance

Op 28 januari 2013 hebben de N.V. Westerscheldetunnel en de firma Westerscheldetunnel Maintenance, het nieuwe contract voor het onderhoud aan de tunnel en de toeleidende wegen voor de periode van 2013 tot 2033 getekend.

Omdat het bestaande onderhoudscontract in maart 2013 afloopt, werd door de WST een nieuw contract met een looptijd van 20 jaar, in de markt gezet. De nieuwe onderhoudscombinatie Westerscheldetunnel Maintenance (WM) heeft zich duidelijk als beste onderscheiden van de overige deelnemers aan de aanbesteding. De bedrijven Mobilis, Croon en BAM , die deel uitmaken van WM, waren afzonderlijk reeds betrokken bij het ontwerp en de bouw van de Westerscheldetunnel, evenals bij het onderhoud in de afgelopen tien jaar.