Je begon op de ontwerpafdeling.
‘Ja, dat lijkt onlogisch omdat ik juist dichter bij de uitvoering betrokken wilde zijn, maar Mobilis attendeerde me erop dat de uitvoering bij hen al in de ontwerpfase bij een project betrokken wordt. Dat bleek ook zo te zijn. Ik kwam te werken op project Kempenbaan West. Dat is een interessante opdracht omdat die, naast de weg en het viaduct, uit veel verschillende onderdelen bestaat zoals een eco-duiker voor kleine zoogdieren, een fietsbrug en een geluidsscherm.’
Wat deed je daar?
‘Ik modelleerde betonvormen in 3D, maakte daarin 2D snedes, waarvan ik vervolgens maatvoerings- en wapeningstekeningen maakte voor de uitvoering. Ik heb ook een halve dag met de uitvoering meegelopen om te zien hoe zij wapening aanbrengen. Veiligheid vinden we heel belangrijk en zij konden tips geven hoe ik, als modelleur, in mijn ontwerp kan bijdragen aan hun veiligheid. Normaal bijvoorbeeld steekt wapening zo uit de vloer, maar je kunt ook kiezen voor de toepassing van stekkenbakken waarin je de einden opsluit totdat de betonvlechter erbij moet.’
En sinds kort ben je junior werkvoorbereider.
‘Klopt, maar ik bleef op hetzelfde project, dat is fijn want daardoor ben ik al ingewerkt. In mijn nieuwe rol heb ik dagelijks overleg met een collega of het projectteam. Verder maak ik planningen, werk een technisch detail uit en bel met leveranciers. Neem de geluidsschermen, dat zijn schanskorven die met Grauwacke, zandsteen met veel mineralen, worden gevuld. Wij maken de fundering: de betonnen poer en stalen binten waar een leverancier de korven tussen moet plaatsen en vullen. Dan moeten wij weten hoe en wanneer hij de korven plaatst. En ook hoeveel ruimte hij moet hebben om erbij te kunnen.’