Marjan Kloos

Marian Kloos, Duurzaamheid Coördinator


'Mobilis past als een warme jas: Aangenaam Duurzaam'

Geobeton, circulaire houten viaducten en stikstofberekeningen; duurzaamheid en circulariteit drukken een steeds groter stempel op Mobilis. Nog een paar jaar en dan zijn emissieloze bouwplaatsen en elektrische shovels de regel in plaats van de uitzondering, voorspelt duurzaamheid coördinator Marjan Kloos. 

Hoe ben je bij Mobilis terechtgekomen?

‘Eigenlijk via via. Na wat omzwervingen heb ik uiteindelijk de bachelor Aardwetenschappen en de master Fysische Geografie in Utrecht gehaald. Het onderzoekswereldje trok me niet. Ik wilde aan de slag met de praktijk, bedrijven helpen duurzaam te worden. Na mijn  studie ging ik aan de slag bij een bureau dat bedrijven helpt met het behalen van de CO2-Prestatieladder. Zo rolde ik de bouw in en kwam in contact met Mobilis. Jij past bij ons, kreeg ik te horen. Die klik blijkt wederzijds. Twee gesprekken later was ik overtuigd. Dat is nu twee jaar geleden.’

Hoe past Mobilis bij jou?

‘Als een warme jas. Ik blijf hier nog zeker 25 jaar - hoop ik -. Wat we maken bij Mobilis heeft impact. Dat tastbare maakt de bouw leuk. ‘Wij hebben station Rotterdam gebouwd, zeg ik dan.’ Daar heeft iedereen meteen een beeld bij. Mobilis is misschien niet het makkelijkste bedrijf om te leren kennen. De cultuur en structuur is net wat anders dan bij andere bouwbedrijven, maar de korte lijnen en collegialiteit zijn erg prettig. Mobilianen hebben een soort no-nonsense-uitstraling. Als het klikt, word je omarmt en laten ze je niet meer los. Bovendien krijg je alle ruimte en kansen.’

Zit duurzaam denken al in de bouwgenen?

‘Duurzaamheid is niet meer weg te denken: Niet in de bouw en ook niet bij Mobilis. Als ik zie hoe Rijkswaterstaat en ProRail het programma ‘duurzame infra’ ontwikkelen weet ik dat we haast moeten gaan maken. Het doel is om in 2030 volledig emissieloos en circulair te bouwen. De ambities van ‘Parijs’ gelden vanaf 2050 voor de gehele infra-wereld. Het klinkt misschien nog ver weg, maar daarvoor moeten nog flink wat stappen worden gezet.'

Ligt de lat voor duurzaamheid hoog?

‘Voorlopig komt die lat steeds hoger te liggen. Die mentaliteit past bij mij. Sporten en winnen heb ik naast mijn werk altijd belangrijk gevonden. In 2008 zijn we Nederlands roeikampioen geworden. Nu tennis ik nog minimaal drie tot vier keer per week. Als je doel is bereikt, plaats dan een nieuw doel. Zo kom je verder.’

Kan Mobilis alle ontwikkelingen bijbenen?

‘Het zal simpelweg moeten. Dat besef is echt wel doorgedrongen. Onze afdeling duurzaamheid krijgt prioriteit en wordt serieus genomen. Je ziet ook dat opdrachtgevers hogere eisen stellen in tenders en een duurzame aanpak belonen. Die trend is onomkeerbaar. Duurzaamheid krijgt een steeds belangrijkere rol in het binnenhalen van opdrachten. Die paragrafen worden steeds langer. Het fabriceren van beton is goed voor een derde van de CO2-uitstoot. Dan kan je ook grote stappen maken.’

'Op dat moment is het zaadje geplant: Het moet anders, zo kan het niet eindeloos doorgaan met het milieu. Steeds meer mensen beseffen dat. Met slimme technologie kan het ook anders. Daarvan ben ik overtuigd.’

Marjan Kloos

Waarom heb je voor duurzaamheid gekozen?

‘Ik ben geboren in Rwanda en groeide op in Nepal en Bolivia. Daar is mijn liefde voor de bergen met de paplepel ingegoten. Ik was een jaar of acht toen een olieramp diepe indruk op mij maakte tijdens een les op de basisschool. Op dat moment is het zaadje geplant: Het moet anders, zo kan het niet eindeloos doorgaan met het milieu. Steeds meer mensen beseffen dat. Met slimme technologie kan het ook anders. Daarvan ben ik overtuigd.’

Wat doet een duurzaamheid coördinator elke dag?

‘In de praktijk ben ik behoorlijk veel aan het rekenen. Maatregelen bedenken  om duurzaam te bouwen en te werken is de eerste stap. Vervolgens is het belangrijk om aan te tonen hoe maatregelen uitwerken, welke impact die hebben op het milieu. Dat is altijd maatwerk. Ons werk draait om de MKI, CO2 en de LCA. Daarmee breng je in kaart wat de milieubelasting is van een bouwproject.’

Zijn er al goede voorbeelden ?

‘Duurzaam denken zit in de keus voor materialen, in ontwerp, in fasering, maar ook in slopen, slim scheiden en hergebruik. Daarnaast ook in elektrisch materieel, HVO-brandstof of vervoer per schip en rail. Er is een hele reeks van maatregelen te bedenken. Opgeteld maken die vaak echt een groot verschil ten opzichte van traditioneel bouwen. Volledig zonder emissie is nu nog lastig, maar die kant gaan we wel op. Denk aan Electure, de e-CO2tainer, Geo-betontm  en het circulaire houten viaduct.’ 

Bezoek je regelmatig bouwplaatsen?

‘Ja, zoals onlangs de Amstelstroombrug in Amsterdam. Daar bouwt Mobilis een brug met circulair beton en veel aandacht voor de natuur in de stad. Daarnaast ook de nieuwe parkeergarage in Antwerpen bij project Oosterweel. Daar is beton met hout gecombineerd. Wat een uitstraling geeft dat. Echt gaaf. En het is vooral nuttig om de echte verhalen te horen. Het is belangrijk om te rekenen, maar bouwen gebeurt buiten. Dat is wat telt.’

Marjan Kloos, duurzaamheid coördinator

Geboren Ruhengeri, Rwanda, 1986
Leuke collega Josefine Rook
Favoriete bouwmateriaal Hout
Mooiste bouwwerk Sluis Eefde
Lelijkste bouwwerk Chinese woontorens

Wil jij ook werken bij een slimme verbinder?

Bekijk onze vacatures!