'Lille Langebro' fiets- en voetgangersbrug Kopenhagen - Denemarken

Projectinformatie

Project 'Lille Langebro' fiets- en voetgangersbrug Kopenhagen - Denemarken
Locatie Kopenhagen
Opdrachtgever Realdania By & Byg
Architect WilkinsonEyre en Urban Agency
Adviseur Ingenieursbureau BuroHappold
Looptijd september 2016 - juli 2019

Op 1 juli 2019 is de Lille Langebro brug in Denemarken opgeleverd aan opdrachtgever Realdania By & Byg waarmee Kopenhagen een prachtig kunstwerk rijker is.

Mobilis heeft samen met Hollandia Infra dit project gerealiseerd voor de klant RealDania By&Byg. Mobilis was verantwoordelijk voor de onderbouw van de brug en Hollandia Infra voor de bovenbouw en elektrische installaties.

Een zelden geëvenaarde complexiteit

De ‘Lille Langebro’ is gebogen in alle richtingen, geen stukje is symmetrisch. Zonder moderne digitale technieken was het een onmogelijke opgave geweest.

De Lille Langebro is precies wat de naam in het Deens zegt: een ‘Kleine Lange Brug’. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug tussen het historische hart van Kopenhagen en het eiland Christianshavn is 160 meter lang, maar buitengewoon rank. Vooral wanneer ze opengaat en de twee centrale brugdelen wegdraaien, valt al het dubbel gecurfde staalwerk op. Als ze weer dichtdraaien, grijpen de superslanke, asymmetrische delen elegant weer in elkaar en vormen ze een krachtige verbinding. De combinatie van een grote slankheid en een dubbele draaibrug maakten dit werk erg complex.

De brug is in juli 2019 opengesteld voor langzaam verkeer. Dagelijks volgen gemiddeld ruim tienduizend fietsers en voetgangers de kromming van de elegante oeververbinding.

Op 14 augustus 2019 heeft de officiële opening plaatsgevonden.

In beeld

Aankomst en montage brugdelen

Timelapse montage brugdelen

Aankomst en plaatsen brugdelen

Officiële opening

Genomineerd voor 'Best Innovation' 2020

Het project fiets- en voetgangersbrug Lille Langebro in Denemarken staat in de finale voor de CN Awards in de categorie ‘Best Innovation’! Milieu, duurzaamheid en innovatie speelden binnen het ontwerp en de bouw een belangrijke rol. Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat er een brug met een levensduur van 100 jaar is gecreëerd. De 'Central Moment Connection' was fundamenteel voor het realiseren van het architecturale ontwerp. Door deze innovatie was het mogelijk een slanker en lichter brugprofiel te bouwen en daarnaast is het een verbetering t.o.v. de traditionele borgpennen. 

Het eindresultaat