Klimaat

Mobilis produceert zelf groene stroom op bouwplaats

Elektrisch rijden is duurzaam, daarvoor op de bouwplaats je eigen groene stroom opwekken is nóg duurzamer. Dat is het idee achter de e-CO2tainer (spreek uit: Ecotainer) van Mobilis. De e-CO2tainer is een mobiele unit waar bestuurders hun elektrische auto’s op projectlocaties kunnen opladen. De benodigde stroom wordt opgewekt met op de unit geplaatste zonnepanelen en windturbines, en een generator die uitsluitend op natuurlijke biobrandstof (niet op biodiesel) werkt.

Innovatieve eigen ontwikkeling

De e-CO2tainer is een eigen ontwikkeling van Mobilis, in samenwerking met Power Sonic EMEA, gespecialiseerd in energieopslag via accusystemen.

DUURZAME GEO-BETON™ IN GEWAPENDE BETONCONSTRUCTIE PRIMEUR VOOR INFRASECTOR

Mobilis heeft als eerste civiele aannemer in Nederland een onderdeel van een spooronderdoorgang in gewapende geopolymeerbeton gebouwd.  Na succesvolle praktijktests durft Mobilis eigen Geo-beton™ in gewapende constructiedelen van overheidsprojecten voor te dragen.

In oktober 2019 is in Heiloo voor een spooronderdoorgang een begin gemaakt met een proefstort van een wand in gewapende Geo-beton™ , de eigen handelsnaam voor geopolymeerbeton als product. Mobilis werkt bij de ontwikkeling hiervan nauw samen met materiaalkundig adviesbureau Delta Concrete Consult uit Vianen dat zelfstandig geopolymeer-recepturen ‘op klantspecificatie’ ontwikkeld.

MODULAIR HOUT-BETON LIGGERSYSTEEM VOOR VIADUCT

Mobilis en ipv Delft werken aan de ontwikkeling van een circulair viaduct van houten liggers met een prefab toplaag van gerecycled beton. Het is een van de tien voorstellen binnen een SBIR-traject van Rijkswaterstaat.

Het hout-beton liggersysteem is een direct alternatief voor de huidige prefab betonnen liggers. Het systeem bestaat uit gelamineerde houten liggers met een rijdek van gerecycled beton. De liggers worden bij elkaar gehouden door deze aan elkaar af te spannen met dwarsvoorspanning. Uitkragende prefab betonnen randelementen beschermt het hout tegen weersinvloeden, wat zorgt voor een zeer lange levensduur van honderd  jaar.