Peter Boonen

"Je ziet voortdurend resultaat" - Peter Boonen, Hoofduitvoerder

‘Ik werk sinds 2006 bij Mobilis. Ik volgde de HBO-opleiding Civiele Techniek en studeerde af in de richting constructie. Tijdens mijn stages, een half jaar binnen en een half jaar buiten bij Mobilis, ontdekte ik dat rekenen en tekenen op een kantoor niets voor mij is. Ik wilde dichter op de uitvoering zitten. Dat ik een andere functie ambieerde dan waarin ik was afgestudeerd vonden ze bij Mobilis geen probleem. Zij hadden ook al gezien wat mij wel en niet lag. Mijn achtergrond zagen zij als prima basis om ook in de uitvoering te kunnen werken. Je moet het echte werk toch in de praktijk leren.’

Wat werd je eerste functie?

‘Ik mocht als Werkvoorbereider meelopen op de bouwplaats. In die rol had ik niet de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken, maar kreeg ik wel alles mee wat er buiten gebeurt. Na een half jaar werd ik uitvoerder. Eigenlijk zou ik als trainee beginnen, waarbij ik in vier verschillende functies telkens een half jaar zou werken. Maar omdat onze Hoofduitvoerder elders nodig was, kreeg ik zijn rol voor de afrondende fase. Dat beviel zo goed, dat ik Uitvoerder bleef. Maar zodra het minder druk was kreeg ik de kans om mee te kijken bij een tender, een calculatie of bij het ontwerp, waardoor ik de afgelopen jaren ook deze afdelingen kon meemaken.’

Waar werk je nu?

‘Ik werk nu, als Senior Uitvoerder, in de rol van Hoofduitvoerder op station Geldermalsen. Dat project bestaat uit heel veel kleinere werken, soms meerdere tegelijk, waar je een jaar tot anderhalf jaar mee bezig bent. Je ziet dan veel resultaat ontstaan, van brug tot onderdoorgang.

Erg speciaal waren de ecoducten die we samen met bouwbedrijf Hegeman maakten. Dan kom je ’s ochtends aan, terwijl de dauw als een deken over de hei ligt en dan zie je de herten en reeën lopen. En dat noemen ze dan werken! In drie tot vier jaar tijd bouwden we negen ecoducten. In het begin dacht ik: wat een investering om een paar dieren te kunnen laten oversteken. Maar als je dan later van beheerders hoort hoe groot het effect ervan is, ben je heel trots dat je hieraan mocht meewerken.’ 

Erg speciaal waren de ecoducten die we samen met bouwbedrijf Hegeman maakten. Dan kom je ’s ochtends aan, terwijl de dauw als een deken over de hei ligt en dan zie je de herten en reeën lopen. En dat noemen ze dan werken!

Wat voor soort bedrijf is Mobilis?

‘Mobilis voelt als een familiebedrijf, ook al is het de laatste jaren flink gegroeid. Ik ken niet iedereen meer, maar de sfeer is nog steeds heel persoonlijk. Ik weet ook wie ik waarvoor moet bellen en word zelf ook geregeld gebeld door collega’s met vragen. Vandaag nog maakte ik een wandelingetje met Robert Jan Feijen, de directeur van TBI Infra, waar Mobilis en Voorbij Funderingstechniek toe behoren. Dat gaat heel informeel en dat vind ik fijn.’

Je noemde TBI al. Merk je dat Mobilis onderdeel is van het grotere TBI?

‘Jazeker. Ik volg bijvoorbeeld nu met TBI’ers van andere ondernemingen een cursus aan de TBI acdmy in projectmanagement. We hebben de gedeelde materieeldienst MDB en we werken vaak samen met de bouwbedrijven Koopmans en J.P. van Eesteren. In Harderwijk hebben we een aantal bruggen voor een woonwijk gebouwd, een project van ontwikkelaar Synchroon dat wordt gerealiseerd door Koopmans. Ook al verschillen de culturen per onderneming, we voelen ons allemaal lid van de paars-groene familie.’

Kun je nog iets meer vertellen over de opleiding die je doet?

‘Dat is een vijfdaagse opleiding projectmanagement die ik altijd al eens had willen doen. Niet omdat ik Projectmanager wil worden, maar omdat ik de processen en de theorie erachter beter wil leren kennen. Voor mezelf en om de projectmanager beter te kunnen ondersteunen. Zo deed ik wel meer opleidingen. Wat je ziet is dat mensen beginnen met technische cursussen, daarna behoefte krijgen aan het ontwikkelen van soft skills, zoals in communicatie en leiderschap, en dat ze later weer meer willen weten over proces en organisatie. Dat geldt ook voor mij en daarvoor krijg je alle mogelijkheden binnen TBI.’

Speelt duurzaamheid in jouw werk?

‘Ja, dat is net als veiligheid steeds belangrijker geworden. Wij kunnen echt invloed hebben op duurzaamheid, bijvoorbeeld door zaken te hergebruiken. Dat doen we met grond en betonpuin, maar nu ook met twee stalen bruggen. Een stalen fietsvoetgangersbrug die er bij ons uit gaat, wordt twee weken later opnieuw ingezet bij project Oud Diemerlaan. Een tweede brug gaat waarschijnlijk ook een nieuwe bestemming krijgen. We steken daar echt energie in. Verder ontwikkelde Mobilis de e-CO2tainer. Dat is een container vol accu’s die worden opgeladen door de zonnepanelen en windturbines op de unit zelf, en als dat niet genoeg is door een generator die op natuurlijke biobrandstof - geen biodiesel! - werkt. Je kunt er auto’s en kranen mee opladen, maar in Geldermalsen gebruiken we deze uitvinding voor onze bemalingspompen. De aanwezige netstroom was daarvoor onvoldoende. Dus wij sloten onze e-CO2tainer aan op het net, en het aggregaat hoeft nu maar heel af en toe bij te springen.’

Wat vind je leuk aan jouw werk?

‘Het regelen. In samenwerking met de werkvoorbereiding zorg ik dat er een planning is, dat de mensen en materialen er op het juiste moment zijn en dat iedereen zo prettig mogelijk zijn ding kan doen. Als dat lukt, als al die processen een mooi treintje vormen, dan ben ik blij. Ik heb ook nooit overwogen hier weg te gaan. Ik word wel benaderd, maar ik zie geen noodzaak. Ik mag doen wat ik leuk vind en ik kan mijn gezin met vier kinderen ervan onderhouden. Wat wil je nog meer?’

Wil jij ook werken bij een slimme verbinder?

Bekijk onze vacatures!

Stuur verhaal door