Elst Noord Spoorkruisingen

Projectinformatie

Project Elst Noord Spoorkruisingen
Locatie Elst
Opdrachtgever Prorail
Architect Architectenlab
Looptijd 2019-2021

In augustus 2019 is door Prorail en de Gemeente Overbetuwe aan de combinatie Mobilis en Hegeman Bouw & Infra de opdracht verstrekt voor de de aanleg van de nieuwe onderdoorgang in Elst. 

De spoorovergangen aan de Rijksweg Noord en de 1e Weteringsewal in Elst zijn een groot deel van de tijd dicht door het treinverkeer tussen Arnhem en Nijmegen. Hierdoor staan fietsers en automobilisten, maar soms ook hulpdiensten, vaak te wachten voor gesloten bomen. Omdat ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de toekomst meer treinen willen laten rijden over dit spoor, wordt de doorstroming van het verkeer een knelpunt.

Om dit op te lossen pakt Prorail samen met de gemeente Overbetuwe en de provincie Gelderland deze twee spoorovergangen aan. En dit geldt ook voor de wegen naar de spoorkruisingen toe. Bij de 1e Weteringsewal komt een viaduct over het spoor en bij de Rijksweg Noord een onderdoorgang.

Project Elst Noord Spoorkruisingen

De bouw van de tunnel in de Rijksweg Noord en het viaduct over de 1e Weteringsewal horen bij het project Elst Noord Spoorkruisingen. Dit project bestaat uit drie deelprojecten met veel onderlinge raakvlakken zoals planning, fasering en verkeers- en veiligheidsmaatregelen. De gemeente Overbetuwe is de opdrachtgever en samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook de financier van het project.

Na voltooiing van dit project zijn er tussen Arnhem en Nijmegen geen ongelijkvloerse kruisingen meer. En mooie verbetering op het gebied van veiligheid en bereikbaarheid.

Vanaf maart 2020 starten de werkzaamheden aan de onderdoorgang in Elst (Gld).
Vanaf april wordt het spoordek voorgebouwd, in augustus volgt het inrijden (in en 100-urige buitendienststelling).

Nieuws & Actualiteiten

Dronebeelden voortgang project - deel 1