De e-CO2tainer: je krijgt er ontzettend veel energie van!

Wat begon met het verzoek om laadpalen te regelen, draaide uit op een ingenieuze energieleverancier voor complete bouwplaatsen. De e-CO2tainer stelt TBI-bedrijven in staat in één klap een reuzenstap te maken in de energietransitie, bedenker Mobilis voorop.

Even voorstellen

Jeroen Ritzer-van Dinther is Specialist Duurzaamheid bij Mobilis. En duurzaamheid, dat weten we allemaal, is topprioriteit gezien de grote klimaatambities van Nederland en de zo mogelijk nog grotere klimaatambities van de Europese Unie. Mobilis neemt zijn verantwoordelijkheid met een bijzondere ontwikkeling op weg naar een volledig uitstootvrije bouw: de e-CO2tainer.

Dat is een mobiele energiecentrale van nu nog 12 meter, die uit vijf bronnen energie levert: zon en wind, het elektriciteitsnet, accu’s en een generator. In die volgorde, zodat de output zo schoon mogelijk is. Vandaar ook dat de generator draait op biobrandstof en de accu’s energie-overschotten opslaan. Of het effect heeft? Absoluut. Op het moment van schrijven staat de e-CO2tainer al vanaf augustus 2020 tot heden op een bouwplaats in Veldhoven, zonder ook maar één liter brandstof te gebruiken.

Revolutie in recordtijd

Zo bijzonder als de e-CO2tainer is, zo bijzonder is ook zijn ontstaansgeschiedenis. Mobilis is druk doende het wagenpark te elektrificeren en dat vroeg op de bouwplaats om nieuwe voorzieningen. “De directeur kwam twee jaar geleden bij me met het verzoek laadpalen te regelen”, vertelt Jeroen. “Maar als je geen netaansluiting hebt op de bouwplaats, ben je bij wijze van spreken een Tesla aan het rijden die je oplaadt met een dieselgenerator. Ik dacht meteen aan een container met windmolens en zonnepanelen en benaderde partijen in Nederland om die aan te schaffen. Maar ze vroegen er een miljoen voor of ik moest ze huren, wat niet de bedoeling was. Toen heb ik een bedrijf gevonden in Engeland dat kon maken wat we voor ogen hadden: PowerSonic. In mei hadden we een goed gesprek, in juli tekenden we de offerte, in september begon de bouw en in oktober stond de e-CO2tainer in Nederland.”

In twee maanden van ontwikkeling naar voltooiing van een vondst die een kleine revolutie teweeg kan brengen in het energiegebruik op bouwlocaties. Een recordtijd voor zo’n belangrijke innovatie. “Dat is te danken aan het feit dat ik van onze directeur alle ruimte kreeg. Een goed verhaal, succes ermee, zei hij.” Dat verhaal gaat als volgt. “We kunnen van begin tot eind het complete stroomplan van een bouwplaats in kaart brengen, waarbij je weet wat de kosten zijn en waarbij het externe net ontlast wordt. Een bouwplaats heeft een grote stroombehoefte en je moet capaciteit reserveren bij de netbeheerder. Dat gaat mis als tien bouwers dicht bij elkaar werken. Wij bieden een slimmer stroomplan en dan heb je met de e-CO2tainer plus een kleinere aansluiting genoeg voor de hele locatie.”

Machinepark elektrificeren

Het spaart geld en het spaart het milieu, bovendien is het een mooi staaltje maatschappelijk verantwoord ondernemen. Goed voor je groene uitstraling als bouwbedrijf. Mobilis is als initiatiefnemer meteen ook de eerste afnemer van de e-CO2tainer, maar de bedoeling is dat hij begin volgend jaar op de markt komt. Voor de bouw, maar ook voor andere partijen die er baat bij hebben. Zo zou hij als stroombron kunnen dienen bij festivals. “Maar ook in flatgebouwen en wie weet zelfs in woningen, als we mogelijk kleine versies gaan maken.” Want de eerste e-CO2tainer mag dan af zijn, de ontwikkeling gaat door. Die eersteling is 12 meter lang en heeft binnen een zee van ruimte, om geïnteresseerden rond te leiden en alle technische snufjes en voorzieningen te tonen. Dan kan een klant zien wat hij koopt. Intussen zijn vijf nieuwe exemplaren in bestelling die de helft zo groot zijn.

Batterijen worden alsmaar efficiënter, aggregaten alsmaar schoner. “Voor de productie van de e-CO2tainer is nu TBI-onderneming Eekels onze partner en daar zijn ze heel ver met generatoren op waterstof. Een ander bedrijf ontwikkelt een aggregaat op hydrozine, oftewel mierenzuur. Binnenkort gaan we een samenwerking aan om de inzet van het hydrozine-aggregaat te versnellen”, vertelt Jeroen. “Ik verwacht dat we de nieuwste generatie e-CO2tainer over een jaar met waterstofaggregaat kunnen uitrusten. Waterstof is nu nog een factor 20 duurder dan diesel, maar de EU wil het fors gaan subsidiëren. Als de prijs per kilowatt zakt van 80 naar 30 cent, versla je met de e-CO2tainer alles en iedereen.” Voorwaarde is wel dat de waterstof niet grijs of blauw is, maar groen. “Dan kunnen we straks helemaal zonder fossiele brandstoffen.” Want behalve het wagenpark streeft Mobilis er ook naar om op termijn het machinepark te elektrificeren. En zelfs het energievretende heiwerk moet in de circulaire toekomst volledig op de output van de e-CO2tainer kunnen.

“Ik geloof honderd procent in dit verhaal en de bedrijfsfilosofie van Mobilis om mede dankzij de e-CO2tainer zo energie-efficiënt mogelijk te werken. Hier krijg ik ontzettend veel energie van!”

Jeroen Ritzer-van Dinther

Circulair én modulair

Behalve circulair is de e-CO2tainer ook modulair: hij is precies aan de wensen van de klant aan te passen. “Al naargelang de behoefte zetten we sommige modules er wel in en andere niet. Mocht er dan later toch nog een module nodig zijn, dan kunnen we die er zo inpassen.” De belangstelling onder collega-bouwers is groot, aangestoken door het enthousiasme van Jeroen. “Ik geloof honderd procent in dit verhaal en de bedrijfsfilosofie van Mobilis om mede dankzij de e-CO2tainer zo energie-efficiënt mogelijk te werken. Hier krijg ik ontzettend veel energie van!”

Bij de pilot in Veldhoven monitort hij zijn mobiele energieleverancier tot op de seconde. “Al die data leveren ons veel informatie op. Met de hard- en software kunnen we zo de pieken en dalen uitbalanceren. Een torenkraan bijvoorbeeld heeft 160 tot 200 ampère nodig om op te starten, daarna is dat nog maar 30 tot 40 procent. Met de e-CO2tainer hoef je niet de maximale capaciteit te reserveren, die levert net wat je op dat moment nodig hebt.” En wel zo groen mogelijk. “Het gebeurt met prioritering: eerst levert hij wind- en zonne-energie, daarna komt het elektriciteitsnet, vervolgens de accu’s en tot slot de generator.” En het mooie is: die generator heeft in Veldhoven nog geen rookpluimpje uitgestoten.

Dit is de e-CO2tainer

Dit is de e-CO2tainer

Presentatie e-co2tainer

e-CO2tainer als laadstation voor elektrische auto's

Elektrisch rijden is duurzaam. Maar daarvoor op locatie je eigen groene stroom opwekken is nóg duurzamer. Dat was het idee achter de nieuwe e-CO2tainer van Mobilis. Het eerste exemplaar van deze groene mini-energiecentrale is in november 2019 in gebruik genomen.

Per mobiele container kunnen zes auto’s tegelijkertijd opladen. 

Minister van Nieuwenhuizen laadt auto op bij e-CO2tainer

De e-CO2tainer van Mobilis  was ter gelegenheid van de opening bij de EXPO A16 Rotterdam geplaatst en dit kwam goed uit voor minister Cora van Nieuwenhuizen. Haar auto moest geladen worden en we hadden speciaal een plek voor haar vrij gehouden. Dit gaf ons de gelegenheid de mogelijkheden van de e-CO2tainer uit te leggen. Met name de oplossing, die niet alleen duurzaam is, maar ook het maatschappelijke probleem van beperkte mogelijkheden van het netwerk kan oplossen, sprak haar erg aan.

Plaatsing e-CO2tainer EXPO A16