Paul Eijking, omgevingsmanager

De sfeer bij Mobilis is gemoedelijk en sociaal. Ik voel me er prima thuis. 

Al 12 jaar is Paul Eijking omgevingsmanager bij Mobilis. Voor die tijd vervulde hij dezelfde rol bij de aanleg van de HSL-Zuid. Een opleiding voor dit vak was er toen nog niet. Na zijn studie HTS Civiele Techniek werd hij specialist in het aanvragen van vergunningen en rolde zo vanzelf in het omgevingsmanagement.

‘Ik hield me bezig met de vergunningsaanvragen voor grote infrastructurele projecten en leerde daarbij zoveel instanties kennen - toezichthouders, waterschappen, wegbeheerders, bedrijven, scholen, bewoners, OV-bedrijven en hulpdiensten - dat de stap naar omgevingsmanagement op een gegeven moment vanzelf ging.’

Hoe kwam je bij Mobilis terecht?

‘Met mijn vorige werkgever namen we deel aan een tender voor de Coentunnel. Die ging niet naar ons, maar naar een consortium waarin Mobilis participeerde. Daardoor was er geen werk meer voor ons team en kregen we een half jaar de tijd om iets anders te zoeken. Onze tendermanager kende mensen bij Mobilis, belde voor me en de volgende dag mocht ik op gesprek komen.’

Wat voor bedrijf is Mobilis?

‘Je merkt dat Mobilis uit een familiebedrijf is voortgekomen. De sfeer is gemoedelijk en sociaal. Ik voel me er prima thuis. De projecten zijn leuk en de collega’s gaan er voor. Ik heb nu vier totaal verschillende grote projecten gedaan met vier totaal verschillende partnerbedrijven, en elke keer was het een schot in de roos.’

Kun je er een project uitlichten?

‘Neem de Centrale As in Friesland. Dat project ging over een provinciale weg tussen Drachten en Dokkum die door allerlei dorpjes heen liep en voor overlast zorgde. Dit is opgelost met een nieuwe weg om de dorpen heen, met een nieuwe brug, een aquaduct en tal van onderdoorgangen. Maar ook de Verbreding A50 Ewijk-Valburg met een nieuwe brug over de Waal, de drukste rivier van Europa, was prachtig. En nu weer de RijnlandRoute. Stuk voor stuk geweldige projecten.’

Wat doe je als omgevingsmanager?

‘Ik vertaal ons werk naar de omgeving zodat alle stakeholders weten wat, wanneer en waarom we doen wat doen. Zodat ze weten wanneer we gaan heien, maar ook waarom het soms ’s nachts moet. Of dat we een waterdoorgang moeten dempen of omleggen voor een bepaalde periode en waarom dat niet anders kan. Het is niet zo dat men hierin dan ook inspraak heeft, dat proces heeft zich al aan de voorkant van het traject afgespeeld. Ik kom de gekozen werkwijze uitleggen, dan vertel ik bijvoorbeeld aan bewoners dat we ’s nachts moeten heien om de weg overdag open te kunnen houden.’

Van welke communicatiemiddelen maak je gebruik?

‘Van alles. Voor bewoners organiseer ik informatieavonden, maar ik verstuur ook nieuwsbrieven, ik post in sociale media en bezoek bedrijven en scholen. Ik merk dat vooral de bezoekjes op prijs worden gesteld. Ook organiseren we regelmatig een open dag. Dus ik werk ook af en toe ’s avonds en op zaterdagen, maar ook weer niet overdreven vaak.’

Speelt duurzaamheid een rol in jouw werk?

‘Zeker. Ik denk mee over hoe we de belasting op de omgeving en op de aarde kunnen verminderen. Bij de RijnlandRoute hebben we 1 miljoen kuub zand nodig. Door, naast wegtransport, gebruik te maken van aanvoer per schip konden we met 120.000 transportbewegingen minder af. Ook gebruiken we veel groene stroom in de bouwketen en voor de machines. We hebben eigen windmolens en zonnepanelen, en ook laadpalen voor auto’s want ons wagenpark wordt meer en meer elektrisch.’

Wanneer ben je tevreden?

‘Als een omgevingsmanager zijn werk goed doet, merk je niet wat hij doet. Dan zijn er geen klachten en loopt alles vanzelf.’

Heb je plannen voor de toekomst?

‘Nee. Dit is hartstikke leuk. Ik heb eigenlijk elke vier jaar weer een nieuwe baan.’