‘’Dat we uiteindelijk wonnen met een slim en natuurinclusief ontwerp dat nu echt gebouwd gaat worden, geeft wel echt een kick.’’ - Sido Harms, EMVI-schrijver

Na zijn studie Civiele Techniek aan de Universiteit Twente, solliciteerde Sido Harms in 2007 voor het TBI traineeship. Als eerste lichting van het TBI traineeship draaide hij in 2 jaar onder andere mee bij de ondernemingen Synchroon, Koopmans en kwam uiteindelijk bij Mobilis uit.

Na je traineeship ben je vast in dienst gekomen bij Mobilis, wat voor route heb je daarin afgelegd?

Op het moment dat ik in dienst kwam was duurzaamheid ontzettend in opkomst. In die periode heb ik me als Coördinator Duurzaamheid beziggehouden met het opstellen en implementeren van een duurzaamheidsbeleid voor Mobilis. Ik ben eerst bezig geweest met het behalen van certificering op het hoogste niveau 5 van de CO2-prestatieladder die door ProRail op dat moment gelanceerd werd. Vervolgens was ik als Projectleider verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het eerste TBI duurzaamheidsverslag en heb ik ons milieumanagementsysteem opgezet volgens de ISO 14001 norm. Ook kwam ik telkens meer in aanraking met vragen over duurzaamheid vanuit tenderteams.

Hoe ben je uiteindelijk EMVI-schrijver geworden?

Omdat onze klanten wilden weten wat wij in hun project gingen doen aan duurzaamheid ben ik die meerwaarde gaan opzoeken. Zo ben ik op een natuurlijke weg het schrijven van EMVI-plannen ingerold. Na 4 jaar als Coördinator Duurzaamheid was het tijd om een andere uitdaging te zoeken. Het schrijven van EMVI plannen vond ik erg leuk, daarom ben ik dat meer in de breedte gaan oppakken. Tegenwoordig schrijf ik plannen over alle denkbare onderwerpen, zoals het beperken van hinder voor de omgeving, samenwerken en het beheersen van risico’s. Als Tendercoördinator, onze benaming voor een EMVI-schrijver, ben je samen met het tenderteam verantwoordelijk voor het analyseren en uitwerken van de klantvraag en het verwoorden onze meerwaarde in de aanbieding. Het werk is nooit langdradig, omdat het elke keer weer een ander type project betreft op een andere locatie met andere EMVI-aspecten om invulling aan te geven.

Wat houdt je functie in?

Wat je doet is toegevoegde waarde in het project zoeken. De klant vraagt een contract uit dat de basis vormt, en wij leggen de lat zelf hoger. Als Tendercoördinator moet je proactief het gesprek aangaan met het tenderteam en creatief naar de invulling klantvraag kijken. Je gaat kijken naar wat je uit eigen kennis en ervaring of dat van Mobilis, ontwikkelingen in de inframarkt of slimme oplossingen in de aanpak aan meerwaarde kan leveren aan de klant. Dat doe je door te analyseren wat de klant nou precies drijft. Dat kan politiek gedreven zijn, dat kan omgeving gedreven zijn, maar je kan hem ook gewoon verrassen. Bijvoorbeeld met een innovatieve oplossing. Bij bepaalde dingen weet je pas dat je het wilt op het moment dat je het ziet. Juist als je dat soort dingen ontdekt en je een aansluiting bij je klant vindt, creëer je onderscheidend vermogen en meerwaarde wat je aanbieding aantrekkelijk maakt. Wat ik het leuke eraan vind, is dat je ook echt een stempel op een project kan drukken. Je legt daarmee de basis voor het verdere verloop van het project.

Waar ben je het meest trots op?

Een project waar ik met veel plezier aan heb gewerkt is het inmiddels opgeleverde project Amstelstation en omgeving. Als ik terugkijk zie ik dat we in de tenderfase echt een heel goed plan hebben bedacht om dit complexe project te realiseren.  Het project hebben we goed geanalyseerd en met slimme maatregelen hebben we specifieke aandachtspunten in de uitvoering beheerst.

Dat varieerde van de manier waarop we het faseringsplan hebben ingestoken, het openhouden van een druk fietspad met een klein bruggetje over plantenbakken heen en het plaatsen van bouwhekken met een vriendelijke groene uitstraling. Het waren soms niet grote maatregelen, maar het werd wel heel erg gewaardeerd door de Opdrachtgever én de omgeving! Het is natuurlijk erg leuk om te horen dat het project vrijwel zo gerealiseerd is als vooraf bedacht en in Amsterdam als voorbeeld gezien wordt hoe omgevingsbewust bouwen zou moeten moet.

Een ander recent project die ik super gaaf vindt is de aanbieding die we gemaakt hebben voor een nieuwe brug over de Duivendrechtsevaart in Amsterdam. Daar ben ik vanaf de selectiefase de hele tijd bij betrokken geweest. In de trechteringsfase moesten een risicobeheersplan schrijven en daarna in de inschrijvingsfase het uiteindelijke architectonische ontwerp en een onderhoudsplan met aandacht voor duurzaamheid. Je werkt samen met een ervaren architectenbureau om de brug optimaal naar de wensen van de klant vorm te geven en in te passen in de omgeving. En dat met continue aandacht voor de balans met de inschrijfprijs, onderhoudskosten en integratie van duurzaamheid als andere EMVI criteria. Dat we uiteindelijk wonnen met een slim en natuurinclusief ontwerp dat nu echt gebouwd gaat worden, geeft wel echt een kick.

Wat maakt het werken bij Mobilis zo speciaal?

TBI heeft een decentrale organisatiestructuur waarbij ondernemerschap zo laag mogelijk in de organisatie verankerd is. Dat geldt ook voor Mobilis: je krijg snel verantwoordelijkheid en mensen verwachten ook dat je die verantwoordelijkheid neemt en nakomt. De mensen bij Mobilis zijn erg benaderbaar, open en hebben een proactief instelling met de wil om elkaar verder te helpen . Het is een sterk collectief die goed samenwerkt en kennis deelt. ‘Slimmer verbinden, beter bouwen’ noemen we dat. Bovendien is bij Mobilis is altijd voldoende uitdaging om jezelf te blijven door ontwikkelen. We hebben een grote diversiteit een projecten van klein tot groot en in diverse markten en genoeg kansen om door te groeien. Als Tendercoördinator is vooral ook leuk om met al deze mensen met verschillende specialisaties contact te hebben.

Wil jij ook werken bij een slimme verbinder?

Start als EMVI-schrijver bij Mobilis