Rijnlandroute - spectaculaire hijsklus graafwiel

Op 13 februari jl. stond er een spectaculaire hijsklus op het programma: het uithijsen van het graafwiel van de tunnelboormachine. Door de weersomstandigheden van de afgelopen week én de verwachting voor de komende dagen was het nog best spannend wanneer het ging gebeuren. Het graafwiel heeft een gewicht van maar liefst 150 ton en een doorsnede van 11 meter. Geen alledaags klusje dus.

De komende dagen wordt het graafwiel in 3 delen gedemonteerd en over de weg terug vervoerd naar de startschacht. Daarna volgen ook de andere delen van het boorschild, waaronder de motoren en de robotarm die de tunnelsegmenten plaatst.

Over de RijnlandRoute en Comol5

Comol5 is een internationale aannemerscombinatie van de TBI-ondernemingen Mobilis en Croonwolter&drosVINCI Construction Grands Projets S.A.S. en DEME Infra Marine Contractors. De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. De weg lost huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. In opdracht van de Provincie Zuid-Holland is Comol5 verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe N434 met geboorde tunnel en de aanpassingen aan de A4 en de A44. Comol5 wordt ook verantwoordelijk voor het 15-jarig onderhoud van de N434.

Stuur artikel door