Mobilis gaat bruggen bij Strandeiland en Centrumeiland bouwen

Mobilis gaat de bruggen 2060 (Annemie Wolffbrug), 2080 (Lee Millerbrug) bouwen en de daarbij behorende paviljoens en parkeerinrit. Van de vier inschrijvers had Mobilis de laagste fictieve inschrijfsom.

De twee bruggen verbinden Haveneiland, Centrumeiland en Strandeiland met elkaar. De bruggen zijn met name belangrijk voor Centrumeiland, Strandeiland en Buiteneiland. Het zorgt voor een goede bereikbaarheid en een veilige en vlotte doorstroming van auto, fiets, voetganger, bus en tram. “Beide bruggen zijn onderdeel van de familie ‘Eiland-bruggen’, begonnen met Grimshaw’s Enneüs Heermabrug uit 2001. De Enneüs Heermabrug is de eerste brug die Steigereiland met het vaste land verbond. Voor de nieuwe bruggen is extra aandacht besteed aan natuurinclusief bouwen (natuur en groen integreren in de bouwconstructie) en zorgvuldige detaillering. Zo komen bij de bruggen bijvoorbeeld speciale nestmogelijkheden voor vleermuizen en vogels."

“Mobilis is geen onbekende in het Amsterdamse. We zijn trots op deze mooie samenwerking en kijken uit naar de bouw van deze natuurinclusieve bruggen.”
Remco Hoeboer, directeur Mobilis

Impressie paviljoen Noord/brug 2080, Grimshaw Architects

Impressie paviljoen zuid, Grimshaw Architects

"De aansluitende paviljoens en parkeerinrit achter de Lee Millerbrug op Strandeiland zijn ook onderdeel van de opdracht. We zijn verheugd op deze wijze te kunnen bijdragen aan de toekomstige gemeenschap en omgeving op IJburg.”, aldus Jorrin ten Have van Grimshaw Architects. De paviljoens zijn ruimtes die gebruikt kunnen worden voor activiteiten op het water en het strand. Er kan bijvoorbeeld een restaurant komen of een watersportclub. De brug zorgt dus niet alleen voor een goede verbinding, maar geeft ook de gelegenheid aan de bewoners van IJburg om elkaar te ontmoeten.

De gemeente Amsterdam heeft het ontwerp en het contract gemaakt. Hierbij is samengewerkt met ingenieursbureaus, waaronder Sweco en Grimshaw Architects. “Ik ben blij met het huidige resultaat, trots op het hele team wat hieraan gewerkt heeft en kijk uit naar het eindresultaat: sierlijk vormgegeven bruggen die de nieuwe eilanden definitief met elkaar zullen verbinden en prachtige paviljoens die de entree van Strandeiland markeren” aldus Frits Groot, projectmanager vanuit het Ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam

In het tweede kwartaal van 2023 starten de uitvoeringsvoorbereidingen. Volgens de huidige planning kunnen de bruggen en paviljoens in 2026 in gebruik worden genomen. De verlengde IJtram (lijn 26) kan naar verwachting al met kerst 2025 over de bruggen rijden. De tram rijdt naar Strandeiland met een tussenstop op Centrumeiland. Voor de nieuwe bewoners van Centrumeiland en Strandeiland betekent dit een directe verbinding met het Centraal Station.

Sinds de bouw van IJburg hebben ook de bruggen het beeld van de wijk bepaald. Ze horen bij de beleving van IJburg en ze zijn belangrijk voor de verbinding met de verschillende eilanden en de stad. Ook voor Centrumeiland en Strandeiland gaan we nieuwe bruggen bouwen.

Stuur artikel door