Maastunnel: we gaan los!

17 jul 2017

Op maandag 17 juli is de ter beschikkingsstellingsbrief voor de Renovatie van de Maastunnel overhandigd aan de Combinatie Mobilis, Croonwolter&dros en Nico de Bont (Combinatie Aanpak Maastunnel).

Met de overdracht van dit document start de officiële renovatie van de Maastunnel. De combinatie is al een aantal weken geleden gestart met de voorbereidende werkzaamheden.

De Maastunnel is vanaf nu twee jaar dicht voor het autoverkeer richting Zuid. En soms zelfs ook richting Noord. TBI-ondernemingen Mobilis, Croonwolter&dros en Nico de Bont renoveren en restaureren de 1373-meter lange Maastunnel in opdracht van de gemeente Rotterdam.

Uit onderzoek in 2011 bleek dat het beton van de Maastunnel in de loop der jaren is aangetast. Daarnaast moet de tunnel in 2019 voldoen aan de nieuwe wet Tunnelveiligheid. Om deze redenen is de grootschalige renovatie hard nodig.

De volgende werkzaamheden staan op het programma:

• Betonherstel en bouwkundige werkzaamheden;

• Groot technisch onderhoud aan de tunnel-technische installaties;

• Vernieuwing van de bedieningscentrale.

Bijzonder project

Voor de TBI-ondernemingen is dit een bijzonder project omdat de Maastunnel al ruim 70 jaar oud en tevens ook een rijksmonument is. Zo kan het gebeuren dat tijdens de sloopwerkzaamheden onverwachtse situaties ontstaan die passend moeten worden opgelost. Ook mogen authentieke elementen niet verloren gaan zodat de ‘look and feel’ van de Maastunnel behouden blijft. Daarbij is het een de complexe uitdaging om zo min mogelijk (verkeers)overlast te veroorzaken en daarbij de onderlinge werkzaamheden van de TBI-ondernemingen goed met elkaar af te stemmen. In de nieuwe situatie vindt de bediening van de Maastunnel plaats vanaf de Verkeerscentrale Kleinpolderplein. Om het overzicht op afstand te bewaren installeren wij de benodigde bedienings- en signaleringsapparatuur in de verkeerscentrale. Ook de omroep- en intercominstallaties en het verkeersdetectie- en ventilatiesysteem worden door ons vernieuwd.

Ondervloer en installaties

De uitvoering van het project begint met het slopen van de rijvloer en het herstel en opbouw van de ondervloer. Daarna moeten alle 40 tunneltechnische-installaties worden vervangen en daarna uitgebreid getest. Ten slotte renoveren we de tegelwanden (inclusief mogelijke scheuren in de wanden), de schampkanten en het hekwerk.