'Kleine infrawerken zoals Onderdoorgang Bilthoven zijn levendig en mooi'

Sinds 2015 is ProRail druk bezig om alle gelijkvloerse spoorwegkruisingen in Nederland te vervangen door tunnels. Een belangrijke stap op veiligheidsgebied. Eén van de vijf partijen die zulke onderdoorgangen realiseert is de combinatie Mobilis/Hegeman. Bijvoorbeeld in Bilthoven.

Het duurt in totaal vier jaar voordat alle tunnels zijn aangelegd. Een enorme klus. Maar wel een belangrijke. Peter Boonen van Mobilis (rechts op de foto) was uitvoerder bij de onderdoorgang aan de Leijenseweg in Bilthoven.

Goede contacten

“Ik ben er op eenderde van het project ingevlogen, dat was in de zomer van 2016. We werken in een bouwcombinatie met Hegeman en hebben deze samenwerking in de afgelopen vier jaar opgebouwd. De contacten zijn goed, we helpen elkaar. Dat is leuk.”

Meeste ervaring

Gelijkvloerse kruisingen zijn onveilig. Daar doet ProRail iets aan. Vandaar de oprichting van de TunnelAlliantie, een selecte groep van vijf partijen waarvan de combinatie Hegeman/Mobilis één is. Samen opereren ze onder de naam Onderspoor VOF.

De opdrachtgever is ProRail, maar ook de wensen van de gemeente - in dit geval die van Bilthoven - zijn in de opdracht verwerkt. “ProRail is leidend. Zij hebben de meeste ervaring met dit soort trajecten. Zo’n samenwerking gaat meestal in goede verhouding, hoor.”

“Hier zit alles in”

Boonen houdt van de veelzijdigheid van zo’n onderdoorgang. “Het is een grote klus, maar voor infrabegrippen een klein werk. Die zijn vaak kort, anderhalf tot twee jaar, dus alle werkzaamheden volgen elkaar snel op en dat vind ik mooi. Lekker levendig. Er zit alles in: beton, afbouw, details, installaties, grondwerk, bemaling, asfalt, grondkerende constructies, planning, fasering, overleg.”
 

Stuur artikel door