18 jul 2016
Senior auditor Els Geurts reisde voor de allereerste audit volgens de vernieuwde gedragscode naar Elst, waar Mobilis BV in opdracht van ProRail werkt aan twee onderdoorgangen, vlakbij het station. Tussen de buien door vonden Els en Mariette Zijderveld (omgevingsmanager bij Mobilis) een gaatje om met de uitvoerder en de nieuwe normkaarten in de hand de bouwplaats goed te bekijken. Els: “Dit project was al bijna een jaar bezig toen de vernieuwde gedragscode werd gelanceerd, maar die is door Mobilis goed geïmplementeerd, waardoor het project op de meeste punten boven de norm scoort. Het grote verschil met de vorige versie van de gedragscode zit hem in de details. De grote lijn is nog hetzelfde.” Mariette en Els kijken tevreden terug op de audit.
Mariette heeft nog niet eerder een Bewuste Bouwers audit meegemaakt en is benieuwd. “De Bewuste Bouwers gedragscode is geen checklist, dat maakt het wel lastig om je voor te bereiden en de uitkomst te kunnen voorspellen. Dat is wennen. We hebben met deze medewerkers een toolbox over Bewuste Bouwers gedaan. Na de zomer gaan we die op alle bouwplaatsen doen, zodat bedrijfsbreed iedereen concreet met de gedragscode aan de slag kan. Met de uitvoerder heb ik voor de audit ook de bouwplaats doorlopen, maar we hebben niet de bouwkeet gepoetst hoor” vertelt ze lachend. “We hebben onlangs een milieu audit (ISO 14001, red) gehad, de resultaten daarvan heb ik voor deze audit opgezocht, zodat ik antwoord kon geven op alle vragen.”
Ook Els vindt de audits geen één-tweetje. “De vorige normkaarten kende ik op mijn duimpje, die routine moet ik nu weer opbouwen. Je moet als auditor andere vragen stellen dan voorheen. Op die manier worden zowel de bouwplaats als de auditors uitgedaagd om scherp te blijven. In de praktijk zie ik dat de tips die in het handboek en op de normkaarten staan invloed hebben op meerdere pijlers. Deze bouwplaats heeft bijvoorbeeld een voetgangersroute gemaakt zodat passanten/reizigers veilig en vlot de bouwplaats kunnen passeren. Zij hebben een stapje extra gezet met goede verlichting waardoor het gevoel van sociale veiligheid toeneemt. Iedere bouwplaats is uniek en daarvoor moeten we goed afwegen hoe ieder onderdeel beoordeeld wordt ten opzichte van de andere bouwplaatsen.”
Mariette over de omgeving: “We zijn in dit gebied één van de vele bouwplaatsen. De gemeente neemt hierin het voortouw. Zij coördineren alle communicatie bijvoorbeeld. Dat is ook duidelijk te zien op onze bouwhekken. Voor de omgeving is het duidelijk wie het aanspreekpunt voor dit en de andere projecten is. Wij willen samen met ProRail en de gemeente het beste voor het project en de omgeving. Dat vraagt dus om afstemming. Het kan best verwarrend worden met zo veel betrokken partijen. Gelukkig is bij ons de samenwerking heel goed. Je kunt snel schakelen als dat nodig is.” Els: “Een persoonlijke touch is de foto van één van de medewerkers op het bouwbord en de website. Hierdoor is er een gezicht bij wie hier nu werkt.”
Mariette besluit “Iedere bouwplaats is een visitekaartje voor Mobilis, dus daar is dit project geen uitzondering op. Het gedrag van de medewerkers moet trouwens ook niet afhangen van de komst van een auditor. We hebben nu in onze eigen procedures wat kleine aanpassingen gedaan zodat de pijlers van Bewuste Bouwers ook in de dagelijkse gang van zaken worden meegenomen. Je hoeft niet elke dag te checken of je groene stroom hebt, maar regelmatig kijken of de hekken goed staan en of alles er netjes uitziet is een kleine moeite.”