14 feb 2020

Rijnlandroute - spectaculaire hijsklus graafwiel

Vandaag stond er een spectaculaire hijsklus op het programma: het uithijsen van het graafwiel van de tunnelboormachine. Door de weersomstandigheden van de afgelopen week én de verwachting voor de komende dagen was het nog best spannend wanneer het ging gebeuren. Het graafwiel heeft een gewicht van maar liefst 150 ton en een doorsnede van 11 meter. Geen alledaags klusje dus. De komende dagen wordt het graafwiel in 3 delen gedemonteerd en over de weg terug vervoerd naar de startschacht. Daarna volgen ook de andere delen van het boorschild, waaronder de motoren en de robotarm die de tunnelsegmenten plaatst.

13 feb 2020

Mobilis presenteert samen met Croonwolter&dros integrale samenwerking op Aqua Nederland

Mobilis is met Croonwolter&dros exposant op de Aqua Nederland Vakbeurs van dinsdag 17 tot en met donderdag 19 maart in Evenementenhal Gorinchem. Aqua Nederland is de grootste vakbeurs die zich focust op de Nederlandse waterbranche. Mobilis presenteert samen met Croonwolter&dros de bijzondere, integrale samenwerkingen met bedrijven in de waterschapssector.

05 feb 2020

Sluis Eefde is 'proeftuinproject' voor smart maintenance

De actuele uitdagingen in de infrasector vragen om onderhoud dat ‘just in time’ plaatsvindt. Niet te laat om te voorkomen dat iets kapot gaat en niet te vroeg om kostenverspilling tegen te gaan.

03 feb 2020

Energieneutrale A16 Rotterdam

Het project A16 Rotterdam is onderscheiden met een ‘duurzame parel’, een prijs voor projecten die de Aanpak Duurzaam GWW op een unieke wijze toepassen. De parel werd tijdens het congres ‘Duurzaam GWW’ uitgereikt aan opdrachtgever Rijkswaterstaat en de bouwcombinatie De Groene Boog, bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis. De energieneutrale A16 Rotterdam verbindt in 2024 de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport.

27 jan 2020

Rijnlandroute: Tunnelboormachine Gaia is gearriveerd!

Na 2.250 meter te hebben geboord vanaf het startpunt bij de A4, kwam tunnelboormachine Gaia na 6 maanden bij de Leidse wijk Stevenshof (A44) weer boven de grond.

21 jan 2020

Ontvangstschacht klaar voor aankomst tunnelboormachine

In de afgelopen dagen is de ontvangstschacht onder water gezet, ter voorbereiding op de aankomst van tunnelboormachine Gaia. Het water in de bouwkuip staat net zo hoog als het grondwaterpeil.

17 jan 2020

Zonlicht in de tunnel van de Rijnlandroute

Wereldprimeur leidt tot forse energiereductie De RijnlandRoute krijgt een wereldprimeur met direct zonlicht bij de inritten van de tunnel met behulp van glasvezel. Een systeem met lenzen op het tunneldak en glasvezel voor transport brengt zonlicht zonder kwaliteitsverlies tot honderd meter in de tunnel. Een duurzame oplossing, omdat de verlichting bij tunnels een echte energievreter is. De innovatie kan leiden tot een reductie van 10-20% van het totale energieverbruik van de tunnel in de RijnlandRoute.

13 jan 2020

Werkzaamheden na aankomst tunnelboormachine

In de komende weken boort Gaia het laatste deel van de tunnel, tussen de spoorlijn en de ontvangstschacht (in de Stevenshof in Leiden, ter hoogte van de Gerda Brautigamsingel). Vanaf eind deze maand verwachten wij dat de tunnelboormachine arriveert in de ontvangstschacht.

10 jan 2020

Opdracht Tennet Eemshaven-Vierverlaten 380 KV

TenneT heeft de civiele werkzaamheden voor de aanleg van de 380 kV-hoogspanningsverbinding Eemshaven-Vierverlaten gegund aan BAM Infra Nederland en aan een consortium van Mobilis en Strukton Civiel.

09 jan 2020

Innovatieparade Infra

Donderdag 9 april organiseren Mobilis en Croonwolter&dros (link naar website) speciaal voor hun (keten)partners in de infrabranche de InnovatieParade. Een middag waar ervaringen, ideeën en innovaties met elkaar worden gedeeld. Op de Innovatieparade....