Viaduct Zilverackers opengesteld bij tussentijdse opening Kempenbaan-West
Het project Kempenbaan-West neemt al mooie vormen aan. Hoewel de einddatum pas op oktober staat, is er al een tussentijdse opening. Het viaduct Zilverackers, inclusief de nieuwe toe- en afritten zijn klaar. Hierdoor is de bereikbaarheid van Veldhoven al sterk verbeterd. Het werk wordt uitgevoerd door de combinatie Van Gelder-Mobilis.
Samen hebben TBI-onderneming Mobilis en Aannemingsmij. Van Gelder opgetrokken om zowel het GWW-werk, de installaties en de kunstwerken te realiseren in opdracht van de Gemeente Veldhoven, om te zorgen voor een goede bereikbaarheid van De Run en de omliggende economische toplocaties.
Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Brabant en gemeente Veldhoven waren aanwezig bij de opening, waar stilgestaan werd bij het vele werk dat al verricht is en het nieuwe viaduct dat wordt opengesteld.
A67
Combinatie Van Gelder-Mobilis is verantwoordelijk voor het maken van de nieuwe aansluiting op de snelweg. Medio 2020 is gestart met de bouw van het nieuwe viaduct over de Rijksweg A67, waarna de verbreding van de Kempenbaan West volgt. Het westelijke deel van de Kempenbaan wordt verbreed naar 2x2 rijstroken en er komt een middenberm en geluidschermen. Daarnaast komt er ook een fietspad aan de zuidzijde van de Kempenbaan.
Provinciale weg
De combinatie heeft ook een gedeelte van de provinciale weg aangelegd: de N69. Al het GWW-werk heeft Van Gelder voor zijn rekening genomen, Mobilis heeft de kunstwerken gemaakt. Kort na deze openingshandeling gaat de nieuwe aansluiting op de snelweg open.
‘Drielandenpunt’
De drie beheergroepen van dit project, Rijkswaterstaat, de Provincie en de gemeente Veldhoven, komen elkaar precies op twee plekken tegen op het hele project. Op één plek daarvan, komt een paaltje. “Net als het drielandenpunt”, vertelt omgevingsmanager Margreet Tonen. Dat paaltje werd bij de openingshandeling op 30 juni onthult door de betrokken partijen, waarbij een mobiele graafmachine met knijper werd ingezet. “Een mooie herinnering aan een uniek project”.
De verwachting is dat de werkzaamheden aan de Kempenbaan en de nieuwe aansluiting op de A67 eind oktober 2021 klaar zijn.
Reductie van ruim 320 ton CO2 behaald door inzet van de e-CO2tainer
"Duurzame energie leveren op de 3 bouwplaatsen en ketenpark van het viaduct Kempenbaan was een uitdaging toen we met het project wilde beginnen", aldus projectmanager Mark Pijnenburg. In overleg met energiespecialist Jeroen Ritzer-van Dinther is een analyse gemaakt van het benodigde energieverbruik tijdens de bouw.
Inzet van aggregaten was het uitgangspunt in de tender, maar door de analyse te maken en te onderzoeken welke mogelijkheden in de buurt aanwezig waren is een oplossing gevonden: de inzet van een e-CO2tainer en een huisaansluiting vanuit het tankstation in de buurt. Deze oplossing leverde een reductie in uitstoot, maar ook een besparing op het budget van de energievoorziening.
Een mooie bijkomstigheid die besparing op het budget, maar een duurzame energieoplossing op een infra project is veel belangrijker.
De komende jaren staan we voor een enorme opgave om CO2 te reduceren. De e-CO2tainer is een mooi voorbeeld waarin een oplossing geboden wordt die duurzaam en stabiel is.