Heerhugowaard krijgt steeds meer vorm

Spooronderdoorgang Heerhugowaard krijgt steeds meer vorm

De laatste betonwagens reden begin oktober door Heerhugowaard. Met het storten van de zogenoemde bypass over de Zuidtangent krijgt het laatste deel van het project Heerhugowaard Onderdoorgang, uitgevoerd door aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman in opdracht van ProRail, vorm. “Samen met het verdwijnen van de spoorwegovergang zorgt dit viaduct voor een verkeersveilige situatie en een betere doorstroming van het gebied,” aldus Rob Knijn, projectleider bij gemeente Dijk en Waard.

Minder kruisend verkeer

De omgeving van de Zuidtangent en de kruising met de Industriestraat-Gildestraat ziet er na de bouw van de spooronderdoorgang helemaal anders uit. Rob: “Eerder kon je met de auto vanuit de Gildestraat en Industriestraat zonder verkeerslichten de Zuidtangent over. Oversteken kon vaak alleen maar als de spoorbomen dicht waren, zo druk was het. In de toekomstige situatie gaat het verkeer via het nieuwe viaduct over het spoor. Voor dit viaduct hebben we dit beton gestort.”

Als je straks van de Westerweg (N242) Heerhugowaard in komt, kun je alleen rechtsaf via de Gildestraat over het viaduct naar de Industriestraat komen. Of vanuit Middenwaard via de onderdoorgang rechtsaf de Industriestraat in om bij de Gildestraat te komen. Dan kun je straks in beide richtingen niet meer linksaf slaan de Industriestraat of Gildestraat in, legt Rob uit. “Dan maak je, met een lus, gebruik van het nieuwe viaduct om de Zuidtangent te kruisen. Zo voorkomen we overstekend verkeer op de Zuidtangent en verbetert de doorstroming.” De nieuwe route wordt 30 kilometer-zone en heet 'De Koppeling'. Het is voor zowel de auto als voor de fietsers en voetgangers een nieuwe veilige verbinding.

De komende maanden gaan we ervoor zorgen dat de spooronderdoorgang verandert: van een betonnen bak naar een onderdoorgang die er mooi en verzorgd uitziet en veilig is en voelt.

Frank Derlagen, hoofduitvoerder

Alles krijgt nu vorm

Voor hoofduitvoerder Frank Derlagen van aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman was de betonstort een bijzonder moment. “Dit voorjaar hebben we natuurlijk een spektakel gehad met het op zijn plek leggen van het spoordek, maar ondertussen is in de luwte heel veel gebeurd. We hebben een waterberging (een ruimte waarin overtollig regenwater wordt opgevangen) gebouwd, die ook al van nut is geweest, en het beton van de toeritten is gestort. Nu was de bypass (een verbinding om files en kruisend verkeer te verbinden) aan de beurt, een laatste grote toevoeging aan het project.”

Hierna begint de afbouwfase van het project, vertelt Frank: “De komende maanden gaan we ervoor zorgen dat de spooronderdoorgang verandert: van een betonnen bak naar een onderdoorgang die er mooi en verzorgd uitziet en veilig is en voelt. We gaan de architectuur toevoegen, dus tegeltjes aanbrengen voor het kunstproject Waterlanders, lampen, hekwerken en het groen. Het werk is minder groots en zichtbaar, maar onmisbaar voor de mooie onderdoorgang die we hier aan het bouwen zijn.”

In het voorjaar open

Rob telt de dagen af totdat de onderdoorgang opengaat: “Het wordt echt prachtig. De inwoners van Dijk en Waard hebben zich goed aangepast, waardoor het verkeer goed is blijven doorstromen. We hopen dat iedereen blijft meewerken, ook de laatste maanden. Komend voorjaar kunnen we dan allemaal genieten van verkeer dat beter doorstroomt en veiliger is geworden. De spooronderdoorgang zal dan niet meer weg te denken zijn uit Dijk en Waard.”

Ontdek meer over het project onderdoorgang en spooraanpassing Heerhugowaard

Stuur artikel door