Sany SCE800TB -EV: ‘Imposant en zó stil. Een echte bolide’

Het is groen en paars. Het is de gloednieuwe Sany SCE800TB-EV. Het projecteam van AWZI Zwanenburg kreeg de primeur om te draaien met de eerste elektrische kraan van Mobilis. ‘Wat een gaaf ding. Zo imposant. Zo stil. En wat een power.’

Uitvoerder Peter Boonen is in zijn nopjes en blikt met genoegen terug op de eerste weken proefdraaien. De kraan - 80-tons - is in de watten gelegd, letterlijk vertroeteld. Bijna het hele team stond de dieplader met de nieuwe kraan op te wachten aan de IJweg in Zwanenburg. Aan groot materieel zijn ze wel gewend op een groot bouwproject, maar dit is toch van een andere orde. 

#Dandoejewat

‘Een echt bolide. Alsof je een gloednieuwe auto hebt en elk krasje wil voorkomen. Gekoesterd. Glimmend van trots. In de Mobilis-kleuren. De leuningen liggen bij aanvoer netjes opgestapeld met een doek ertussen, zodat niets kan beschadigen. Kijken hoe lang ze dat volhouden.’ De absolute stilte is hem het meest opgevallen. ‘Je hoort echt niks, behalve het draaien van de lier. Zou ook perfect schoon en stil zijn voor een bouwkuip in de binnenstad of juist in een natuurgebied. Duurzaam en emissieloos; wat een verschil met een brullende dieselmotor.’

Groene body, paarse giek. ‘Wij hijsen elektrisch #dandoejewat staat er met paarse letters op de zijkant. De kraan kan 8 uur non-stop elektrisch draaien op een volle accu en rijdt net als ‘gewoon’ op rupsbanden. De 286 kWh batterij laadt in de nacht op via een normale 16 of 32 ampère aansluiting en is dan weer klaar voor gebruik. Met de ‘stekker’ in het stopcontact ‘draaien’ kan ook, maar dan is de reikwijdte beperkt. Ook de vaste kraanmachinst Bram van der Zwaard is opgetogen over ‘zijn’ nieuwe aanwinst. Op Zwanenburg mocht de kraan proefdraaien, ‘zoals je een nieuwe auto ‘inrijdt’. ‘Elke kraan is net anders en moet je leren kennen. Maar perfect. Makkelijk en prettig in gebruik.’   

Ruim drie weken is de kraan ingezet bij het leggen van de kanaalplaten op het nieuwe dienstgebouw, het storten van beton en bij het monteren van de schuiven bij de verschillende objecten. ‘Het werkt perfect. Eigenlijk net als bij een gewone kraan. Die moet ook opgebouwd. Het is ons 100 procent meegevallen. Je hebt toch wat vooroordelen over de capaciteit en het gebruikersgemak. We waren bijvoorbeeld bang dat alle stoppen eruit zouden springen. Een beetje zoals bij een elektrische auto vijf jaar geleden. Nu rijden bijna alle collega’s in een elektrische auto en hoor je er nauwelijks meer wat over. Wat een mooie investering. En ik heb begrepen dat er nog meer groot elektrisch materieel komt. Nou, laat maar komen.’ 

Specificaties Sany SCE800TB-EV:

Laad-/hefvermogen   80.000 kg
Werkbreedte            5.1 m
Hefhoogte            64 m
Mastlengte            47 m

 

Stuur artikel door