Roggebot - Kampen; Lang, langer, langst
Het project N307 Roggebot-Kampen stond de laatste drie weken in het teken van een aantal bijzondere klussen. Ten behoeve van de nieuwe Roggebotbrug zijn er namelijk 16 kokerliggers aangevoerd en gemonteerd met een lengte van maar liefst 61 meter en een gewicht van 240 ton per stuk. Naast deze immense kokerliggers zijn er de afgelopen weken ook in totaal 51 HIP (I-profiel) liggers gemonteerd van 54 meter en 34 meter. Voor het Flevoviaduct zijn ook nog eens 5 kokerliggers van circa 46 meter lang en 136 ton per stuk gemonteerd. Het transport en de montage van de liggers zorgde voor veel bekijks en leverde prachtige beelden op.
Haitsma Beton produceerde de prefab kolossen en gaf Sarens opdracht het transport en de montage van de liggers te verzorgen. Vanuit de productielocatie in Kootstertille (Fr.) zijn de betonnen kokerliggers op een ponton via het IJsselmeer naar Kampen vervoerd. Sarens gebruikte voor de montage van de langste liggers een enorme 650 tons rupskraan. Deze beweegt in combinatie met een verplaatsbare ballast op een groot plateau. Een prachtige klus die prima is verlopen.
In opdracht van de provincie Flevoland en provincie Overijssel voert Combinatie Roggebot, bestaande uit Mobilis, Van Gelder en Van den Herik, het project N307 Roggebot-Kampen uit. Het project is onderdeel van twee grotere programma’s; ‘de weg van A tot Z’ gericht op de wegverbinding Alkmaar-Zwolle en het programma ‘Ruimte voor de Rivier IJsseldelta', gericht op waterveiligheid en natuurontwikkeling.
Het doel van het project is het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid op de N307, het verbeteren van de waterveiligheid in de regio IJsseldelta en het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit in het gebied. Kenmerkend in het project is de verbinding van de N307 met het watersysteem van het Vossemeer en Drontermeer.