Project Oosterweelknooppunt start met plaatsen diepwanden

Na ruim 2 jaar van voorbereidingen schakelen de werkzaamheden aan het Oosterweelknooppunt een flinke versnelling hoger. In opdracht van Lantis startte het consortium Rinkoniên Oosterweelknoop, bestaande uit de bedrijven Mobilis, Artes Roegiers, CIT Blaton, Boskalis en Stadsbader, op 19 augustus met het plaatsen van de eerste diepwanden voor dit nieuwe knooppunt. De diepwanden luiden de officiële start in. Het Oosterweelknooppunt is cruciaal voor een betere bereikbaarheid van de haven en zal in 2030 klaar zijn voor gebruik.

Het Oosterweelknooppunt maakt de verbinding tussen de Scheldetunnel en Kanaaltunnels. Op- en afritten maken het mogelijk om de haven en het noorden van de stad te bereiken. Een stevige boost voor de bereikbaarheid.

Diepwanden zorgen voor droge bouwkuip  

De diepwanden vormen een polderconstructie rondom het toekomstige Oosterweelknooppunt. Ze houden namelijk grondwater tegen waardoor we een droge bouwput kunnen uitgraven. De wanden zijn van gewapend beton. We gebruiken een methode met weinig geluidshinder voor de omgeving: eerst graven we een sleuf uit in de grond, waarin we daarna beton storten. Binnen de polderconstructie maken we een onderverdeling in zeven bouwkuipen om het knooppunt te realiseren.   

Door de bouwkuipen te scheiden, kunnen we sneller en gefaseerd starten met het uitgraven van de grond. We kunnen dus telkens wanneer de diepwanden van één bouwkuip gestort zijn al beginnen met die bouwkuip vorm te geven. Bovendien storten we de diepwanden op meerdere plaatsen tegelijk en werken we naar elkaar toe. Zo beginnen we binnen een half jaar, begin 2025, al met het uitgraven van de eerste bouwkuipen. De bouw van de diepwanden duurt ongeveer anderhalf jaar.  

In totaal zal er 3,2 kilometer aan diepwanden gestort worden die de omtrek van de polderconstructie vormen. Hiervoor is maar liefst 140.000 m³ beton nodig. Omdat de bouw van het volledige project 500.000 m³ beton vereist, bouwen we ter plaatse een betoncentrale die in 2025 operationeel is. Op die manier produceren we beton vlak bij de plaats waar we het nodig hebben en vermijden we dat onze bouwtransporten plaats innemen op het nu al verzadigde wegennet. 

Complex project van wegen en tunnels

Het nieuwe Oosterweelknooppunt is een enorm complexe samenstelling van niet alleen op- en afritten, maar ook van verschillende tunnels. De zone met op- en afritten bevindt zich in de open lucht en heeft de vorm van een paperclip. Deze ligt verdiept tot ongeveer 30 meter onder het gezichtsveld. De paperclip gaat over in een zone die volledig overkapt is. Hier bevinden zich verschillende type tunnels, van naast elkaar gebouwde tunnels tot de gestapelde Kanaaltunnels. Deze overkapte zone maakt wel 75 procent uit van het volledige knooppunt. Op deze overkapping zal later het Ringpark Noordkasteel gerealiseerd worden.  

Een groot deel van het Oosterweelknooppunt wordt overkapt. De tunnels weven ondergronds vanaf de paperclip met op- en afritten naar de gestapelde Kanaaltunnels.

Onderdeel Oosterweelverbinding  

Het Oosterweelknooppunt maakt deel uit van de Oosterweelverbinding. Het is een op- en afrittencomplex naar de haven en het noorden van de stad, dat verzonken ligt in het landschap. Het vormt de verbinding tussen de Scheldetunnel en de Kanaaltunnels, de drie hoofdingrediënten om de Antwerpse Ring helemaal rond te maken. Dankzij het knooppunt kan je naar Linkeroever rijden via de Scheldetunnel, naar Nederland of Brussel/Hasselt via de Kanaaltunnels of naar de haven en het Eilandje door de snelweg te verlaten.  

"Het Oosterweelknooppunt is een gigantisch en zeer complex infrastructuurproject. We zijn trots dat Rinkoniên de kans krijgt om het Oosterweelknooppunt te bouwen, samen met onze partners en onze opdrachtgever Lantis. We hebben al heel wat werk verzet, zoals het verleggen van kabels en leidingen, het dempen van het Samgadok en een deel van de Noordkasteelvijver, alsook het aanleggen van bouwwegen en -bruggen. Als organisatie staan we klaar om deze enorme uitdaging met ambitie en vakmanschap te realiseren.”

Koen Versypt - Rinkoniên, projectdirecteur Oosterweelknoop

"Met de start van de hoofdwerken zetten we een grote stap vooruit. Het nieuwe Oosterweelknooppunt biedt een oplossing voor de mobiliteitsuitdagingen in de stad en verbetert de leefbaarheid in en rond Antwerpen. De afgelopen jaren hebben we de omgeving intensief voorbereid op de hoofdwerken, zonder in te boeten op de bereikbaarheid van de haven, die via tijdelijke wegen en nieuw aangelegde fietspaden steeds bereikbaar blijft tijdens de werken.”

Sven Somers - Lantis, projectdirecteur Oosterweelknoop

Voorbereidende werken  

Sinds begin 2022 hebben we al heel wat werk verzet om de bouwplaats klaar te maken voor de werkzaamheden die deze zomer zijn gestart. De Oosterweelsteenweg werd verplaatst richting het Amerikadok, parallel met de oude Oosterweelsteenweg. Aparte bouwwegen en –bruggen houden het bouwverkeer en het gewone verkeer uit elkaar.   

Verder legden we een nieuwe rotonde aan bij de Hogere Zeevaartschool die aansluit op de verlegde Oosterweelsteenweg. De nieuwe rotonde zorgt voor een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer dat van het Eilandje of de haven komt en via de Oosterweelsteenweg rijdt. Het Samgadok, naast het SAMGA-gebouw, hebben we gedempt ter voorbereiding van het Oosterweelknooppunt. Het oude dok ligt namelijk op de plek waar de gestapelde Kanaaltunnels onder het Albertkanaal starten. Ook een deel van de Noordkasteelvijver werd ondertussen gedempt.  

Stuur artikel door