Perronkap siert tweede passage station Amsterdam Zuid

In het weekend van 14 en 15 juni 2025 sloten we de A10 Zuid in één richting om station Amsterdam Zuid deels van een nieuwe perronkap te voorzien. Die werd ’s nachts in 19 delen en met een speciaal transport van Almelo naar Amsterdam gereden. Een mega-operatie.

Het was een machtig gezicht; de sliert van elf reusachtige trailers die in de vroege uren van zaterdagochtend op een verder lege A10 Zuid stond opgesteld. Allemaal vervoerden ze delen van de stalen perronkap voor het treinperron van de sporen 3 en 4. Definitieve plek: boven de nieuwe Brittenpassage, de extra reizigerspassage van station Amsterdam Zuid. In de nacht ervoor waren ze met een speciaal transport – elke colonne bijna drie rijstroken breed – vanuit de staalbouwfabriek in Almelo komen aanrijden, want overdag kan zo’n omvangrijk transport niet plaatsvinden. Dat is niet zonder reden: één perronkap meet 16,5 bij 7 meter en weegt al gauw 13.000 kilo. Ter vergelijking: dat is ongeveer het gewicht van twee volwassen olifanten.

Brittenpassage

Station Amsterdam Zuid krijgt een tweede reizigerstunnel: de Brittenpassage. Die is nodig omdat huidige stationsentree, de Minervapassage, het aantal trein- en metroreizigers nauwelijks aan kan. De verwachting is dat het aantal openbaar vervoergebruikers verder stijgt, tot boven de 250 duizend in 2030. In het najaar van 2025 hijsen we opnieuw perronkappen boven de Brittenpassage naar hun plek: dan is het treinperron voor de sporen 1 en 2 aan de beurt. De extra passage is onderdeel van de vernieuwing van station Amsterdam Zuid.

Dit artikel is overgenomen van de website van Zuidas - d.d. 18 juni 2025
Iris Cohen - Redactie | Contactpersoon: Marlies Hulshof
Fotografie: Marcel Steinbach en Jan Vonk

Schouwspel trok bekijks

Op een kleine hobbel na – het hijsen moest ’s nachts vanwege onweer één keer een uurtje worden stilgelegd – verliep de gehele operatie als een zonnetje. In de loop van zondagmiddag was de laatste deel van de perronkap op zijn plek gehesen én bevestigd. Het fraaie schouwspel trok aardig wat bekijks. Zo hadden tientallen geïnteresseerden zich aangemeld voor rondleidingen die we via ons informatiecentrum Zuidas-Zuidasdok organiseerden. Vanaf ons bouwterrein tussen de sporen zaten de bouwfans eerste rang en kregen ze uitgebreid toelichting van onze experts.

Geen treinen

Op 14 en 15 juni reden vanwege de grote hijsoperaties (over de treinsporen) geen treinen van en naar station Amsterdam Zuid. Het station bleef wel bereikbaar per bus en metro. Op maandagochtend vroeg werd de snelweg en het treinspoor weer volgens planning in gebruik genomen. Bij knooppunt Amstel voerde Rijkswaterstaat in het weekend groot onderhoud uit, waaronder asfalteringswerkzaamheden. Ook dit werk is voorspoedig verlopen.

Over OVT Amsterdam Zuid

Om op station Amsterdam Zuid nu en in de toekomst de doorstroom van het toenemende aantal reizigers aan te kunnen, vernieuwen en breiden we het station uit. De Openbaar Vervoerterminal (OVT) Amsterdam Zuid is onderdeel van Zuidasdok, één van de grootste infrastructurele projecten in Nederland.

Ontdek meer over dit project

Stuur artikel door