Op naar een 100% elektrisch wagenpark
Mobilis heeft de ambitie om in 2025 100% elektrisch te rijden. Op 4 maart 2019 hebben we daarom samen met TBI-onderneming Voorbij Funderingstechniek de campagne Elektrisch Rijden gelanceerd. Met deze campagne laten we zien dat iedereen elektrisch kan rijden. Van de uitvoerder tot aan de HR-medewerker.
Meer dan een jaar later rijden er al 52 Mobilianen elektrisch door Nederland. Dat betekent dat bijna 20% van ons wagenpark 100% elektrisch rijdt! Momenteel staan er weer 7 auto’s in bestelling, dus de aantallen blijven oplopen.
HOE DUURZAAM IS ELEKTRISCH RIJDEN EIGENLIJK?
De tabel hiernaast geeft aan hoeveel CO2 uitstoot vrijkomt bij het rijden van 100 km. Natuurlijk komt er meer uitstoot en vervuiling vrij dan alleen de brandstof bij het rijden. Bijvoorbeeld de uitstoot die vrijkomt bij de productie van de auto, zoals de batterij. Het kost namelijk veel schaarse grondstoffen om zo’n batterij te produceren. Weegt de besparing van uitstoot tijdens het rijden wel op tegen deze productie?
Het antwoord is: Ja!
Er zijn verschillende berekeningen van de ‘terugverdientijd’ van elektrische auto’s, maar volgens de meest actuele berekeningen ligt het omslagpunt tussen de 30.000 en 50.000 kilometer. Na die tijd is een elektrische auto dus voor het milieu voordeliger. In totaal rijden er nu meer dan 112.000 volledig elektrische auto’s en bijna 97.000 hybride auto’s in Nederland. Het meest voorkomende model elektrisch of hybride is nu de Tesla Model 3, met meer dan 30.000 op de weg.
Ervaringen van Mobilianen
Al een jaar rijdt Mobilis elektrisch. Nu een jaar later blikken we terug naar het afgelopen jaar. Wat zijn de ervaringen van onze elektrische rijders? Ook gaan we in gesprek met onze directeur om te kijken wat de plannen zijn voor het aankomende jaar.
Robert Jan Feijen - Directeur Mobilis
Rijdt elektrisch sinds: december 2018
Auto: Audi e-tron
Actieradius: 300 kilometer
Wat is de doelstelling van Mobilis op elektrisch rijden voor de toekomst?
'Voor elektrisch rijden hebben we als doel om in 2025 100% elektrisch te gaan rijden. Voor dat doel is er meer nodig dan alleen elektrische auto’s te bestellen. Ik vind dat we met elkaar moeten kijken hoe we dat doel precies gaan halen.'
Hoe lang rijd je al elektrisch?
'Vanaf december 2018 en nu rijd ik in een Audi e-tron. Hier kan ik 300 kilometer mee rijden, maar dat hangt er ook weer vanaf hoe hard ik rijd en of ik file heb. Het is een andere manier van rijden, waarbij je de juiste keuzes moet maken voor je actieradius.'
Zou je collega’s aanraden om elektrisch te gaan rijden?
'Iedereen zou in zijn of haar afweging voor een auto een elektrische auto moeten overwegen. Zelf heb ik misschien makkelijk praten. Ik heb een hele mooie auto kunnen kiezen die goed past bij mijn gezinssituatie en een mooie actieradius. Toch zou ik iedereen willen enthousiasmeren om een elektrische auto in de keuze mee te nemen. Niet iedereen kan dit, want als je niet van je huis heen en weer naar een project kan, is het niet handig om een elektrische auto te kiezen. Het is echter wel de moeite waard om het te overwegen en bij twijfel zou ik zeggen: doen!'
Wat zijn de plannen voor 2020 met betrekking tot elektrisch rijden?
'2020 gaat een jaar zijn waarbij we moeten kijken of onze infrastructuur wel voldoende is ingericht voor alle elektrische auto’s binnen Mobilis. Kan je bijvoorbeeld bij elk kantoor laden? Kan ik op dit project wel laden? Red ik het met deze kilometers om thuis te komen? Deze laadstress wil ik dit jaar bij iedereen wegnemen.'
Wordt er ook al gekeken naar het aanschaffen van auto’s op waterstof?
'Ik denk dat de waterstof auto voor ons nog te vroeg is. We zijn graag pionier, maar de auto is voor ons een gebruiksvoorwerp wat echt noodzakelijk is. Het is heel vervelend als een auto niet voldoet aan je dagelijkse behoeften. Dus we moeten eerst kijken of dat beeld bij ons past en dan gaan we er zeker naar kijken. En waterstof moet zijn vlucht nog krijgen in de infrastructuur. Op hoeveel punten kun je bijvoorbeeld al waterstof tanken?'
'Voor nu is dat nog te vroeg, maar er zijn al enthousiaste collega’s die staan te springen om hiermee aan de slag te gaan.'
Peter Boonen - Uitvoerder
Rijdt elektrisch sinds: maart 2019
Auto: BMW-i3
Actieradius: 250 kilometer
'De eerste 45.000 km staan op de BMW! Vorig jaar in maart heb ik de sleutels van de elektrische auto mogen ontvangen. Zeker in het begin was het wennen aan het opladen. Als je ergens parkeert moet je wel even de stekker erin steken, maar na een aantal maanden is het een gewoonte geworden.'
'Wat vooral (direct vanaf het begin) heel erg bevalt, is de rust. In de auto is het stil en het rijdt heel gemakkelijk. Eigenlijk gebruik je alleen het gaspedaal. Daarnaast rijdt het natuurlijk lekker vlot. Het is uiteraard niet alleen maar geweldig, want je moet natuurlijk wel op je bereik letten. Tot nu toe heb ik gelukkig nog niet stil hoeven te staan en door de laadpalen op het werk en thuis hoef ik onderweg ook niet vaak te laden. Wat mij betreft is het elektrisch rijden goed bevallen en blijf ik nog een tijdje zo doorgaan.'
Daphne Hardeman - Data-analist
Rijdt elektrisch sinds: januari 2020
Auto: Volkswagen e-Golf
Actieradius: 200 kilometer
Sinds januari dit jaar rijd ik elektrisch en vooral in het begin was dit heel erg wennen. Het plannen van je afspraken en het (op tijd) laden van de auto. De actieradius van 200 km is natuurlijk wel even wat anders dan die van een diesel.
Hetgeen waar ik nog niet helemaal aan kan wennen is het inspelen op plotselinge veranderen in je agenda of planning. De auto heeft immers 3 uur nodig om tot 80% (ongeveer 160 km) op te laden. Toch ben ik heel erg blij met de e-golf! Het rijdt heerlijk stil en met die adaptive cruise control is het zitten en wachten totdat je thuis bent.
Meer weten over elektrisch rijden binnen Mobilis?
100% elektrisch 100% duurzaam