Nieuwe tegels voor de Maastunnel komen aan uit Spanje
Donderdagochtend 30 november arriveerde de eerste vrachtwagen met ruim 20.000 nieuwe tegels voor de wanden van de tunnelbuis. De replica’s van de iconische tegels hebben een lange weg afgelegd van Barcelona naar Rotterdam. Een belangrijke mijlpaal voor gemeente Rotterdam en Combinatie Aanpak Maastunnel (CAM) in de renovatie en restauratie van de tunnel. De Combinatie bestaat uit TBI-ondernemingen Mobilis, Croonwolter&dros en Nico de Bont. Na het verwijderen van de kapotte tegels, het hydrojetten van rot beton en het uitzagen van een deel van het dak, kan nu het opbouwen weer beginnen.
Het sloopwerk in de westbuis van de Maastunnel is vrijwel afgerond. Inmiddels is aannemer CAM begonnen met de opbouw van de nieuwe rijvloer en met de aanleg van nieuwe kabels en leidingen. Vanaf 6 december worden de nieuwe tegels op de wanden geplaatst.
Replica’s uit Barcelona
De nieuwe tegels zijn in Barcelona gemaakt. Omdat de Maastunnel een rijksmonument is, moet de tunnel zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat hersteld worden. Dat betekent dat de oude tegels waar mogelijk al behouden zijn, of hergebruikt worden en dat de nieuwe tegels een kopie moeten zijn van de oude. Tegelfabrikant RosaGres in Spanje heeft de oude tegels met de hand nagemaakt, zodat nieuw straks niet van oud te onderscheiden is.
In totaal worden er 600.000 nieuwe tegels gemaakt. Deze worden op 400 pallets van 1.500 kilo stuk per vrachtwagen naar Nederland gereden. De eerste van de 24 vrachtwagens arriveert donderdagochtend rond 11.00 uur bij de Maastunnel en wordt daar feestelijk onthaald door het projectteam. Meer weten over de nieuwe tegels? https://www.maastunnel.nl/renovatie/tegels-tikken-in-de-maastunnel-611-badkamer
Van slopen, naar opbouwen, naar…
Op het eerste gezicht zal de renovatie de komende maanden heel hard gaan. Als de rijvloer er weer in zit en de tegels aangebracht zijn, lijkt de tunnelbuis al bijna klaar. Toch duurt het nog even voor de westbuis weer open kan. Het grove werk zit er bijna op, maar daarna moeten alle installaties nog aangelegd en aangesloten worden. En belangrijker nog: getest worden. Die laatste maanden dat het werk bijna onzichtbaar is, zijn eigenlijk de belangrijkste van allemaal. Daarin zorgen we ervoor dat iedereen straks weer veilig en vlot door de tunnel kan. Hoe we dat doen? https://www.maastunnel.nl/renovatie/waarom-de-maastunnel-straks-nog-veiliger-is
Vanaf de zomer van 2018 rijdt verkeer van Zuid naar Noord door de gerenoveerde westbuis en start de renovatie van de oostbuis. In de zomer van 2019 gaan beide buizen weer open voor verkeer richting Zuid en Noord.
Renovatie en restauratie Maastunnel
Van juli 2017 tot de zomer van 2019 is de Maastunnel afgesloten voor auto’s richting Zuid. Onze tunnel wordt dan gerenoveerd en gerestaureerd. Zo moet het beton van de ondervloer gerepareerd worden, worden tegels vervangen en komt er nieuwe ventilatie om aan de wet- en regelgeving voor veiligheid te voldoen. Autoverkeer richting Noord blijft mogelijk zodat het Erasmus MC bereikbaar blijft. Ook de fiets- en voetgangerstunnel blijft open. Kijk voor meer informatie over de renovatie op www.maastunnel.nl en voor meer informatie over de bereikbaarheid van Rotterdam op www.rotterdamonderweg.nl.