Nieuw treinperron station Amsterdam Zuid in gebruik

Boven de nieuwe Brittenpassage bouwen we aan een nieuw en definitief treinperron voor de sporen 1 en 2. Om die reden was het perron afgesloten en reden er tot 27 maart 2025 minder treinen van en naar station Amsterdam Zuid. Hoe staat het ervoor?

De bouw van het tweede definitieve treinperron voor spoor 1 en 2 boven de tweede reizigerstunnel de Brittenpassage verloopt volgens planning. Eerder werkte Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) al in de Brittenpassage aan de wanden waarop het nieuwe perron komt te rusten. Inmiddels zijn we boven de grond druk in de weer met het perron zelf. Op 27 maart was het nieuwe, definitieve treinperron weer toegankelijk en reden ook de treinen van en naar station Amsterdam Zuid weer volgens de normale dienstregeling.

Staalconstructie en veel beton

De bouw van het nieuwe perron begon met een volledig nieuwe staalconstructie. Daarbovenop zijn prefab betonnen platen geplaatst. Weer daarbovenop vlechten we een laag wapening waar we beton op storten. Het perron moet straks namelijk stevig genoeg zijn om naast een groot aantal reizigers ook het gewicht van de nieuwe perronkappen te kunnen dragen. Zodra het beton is uitgehard, kunnen we starten met de afwerking van het perron, inclusief het aanbrengen van vakken met beloopbaar glas. Dit glas zorgt straks voor daglicht in de Brittenpassage. Het plaatsen van de perronkappen voor beide perrons volgt later in 2025.

Tweede treinperron

Precies dezelfde volgorde doorliepen we in januari al bij het andere treinperron van station Amsterdam Zuid (dat voor spoor 3 en 4). We vervingen dit tijdelijke treinperron boven de Brittenpassage ook voor een definitief perron. Ook toen reden treinen volgens een aangepaste dienstregeling. Deze periode was enkele dagen korter. Dat komt doordat ProRail van 12 tot en met 26 maart grootonderhoud uitvoert aan de verbinding van en naar Schiphol. Voor dat werk is het nodig één treinspoor bij station Amsterdam Zuid buitendienst te nemen. Wij maken dankbaar gebruik van de extra tijd die we hierdoor hebben om het nieuwe treinperron te bouwen.

Dit artikel is overgenomen van de website van Zuidas
Iris Cohen - Redactie | Contactpersoon: Eljo de Galan - Zuidasdok, op zondag 20 maart 2024
Fotografie: Marcel Steinbach

Vernieuwing station Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid barst uit zijn voegen. Om het groeiend aantal reizigers te kunnen verwerken, bouwen we aan een extra toegang: de Brittenpassage. Deze wordt 15 meter breed en krijgt winkels en een fietsenstalling. Zodra de Brittenpassage open is, uiterlijk in 2027, begint grootschalig werk aan de bestaande passage: de Minervapassage. Deze verbreden we van 12 naar 40 meter, met aan weerszijden winkels en voorzieningen. De vernieuwing van station Amsterdam Zuid is onderdeel van Zuidasdok.

Over OVT Amsterdam Zuid

Om op station Amsterdam Zuid nu en in de toekomst de doorstroom van het toenemende aantal reizigers aan te kunnen, vernieuwen en breiden we het station uit. De Openbaar Vervoerterminal (OVT) Amsterdam Zuid is onderdeel van Zuidasdok, één van de grootste infrastructurele projecten in Nederland.

 

Stuur artikel door