Lanceer’neus’ fly-over Terbregseplein A16 gedoopt

Demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met de projectmedewerkers van de A16 Rotterdam de stalen lanceer‘neus’ gedoopt.

Dit stalen frame gaat stukje voor stukje, van pijler naar pijler, 800 m wegdek door de lucht naar de overkant van het knooppunt Terbregseplein schuiven om de verbinding te maken met de bestaande snelweg A16. De A16 Rotterdam geeft hiermee een eigen twist aan een bouwtraditie.

Verminderen filedruk

De fly-over bij Terbregseplein maakt onderdeel uit van de nieuwe, 11 km lange en energieneutrale snelweg en verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport.

De A16 Rotterdam levert een bijdrage aan het oplossen van 3 knelpunten uit de file top 10, namelijk de A20 Hoek van Holland - Gouda (tussen Rotterdam Crooswijk en Terbregseplein) en de andere kant op tussen Rotterdam Crooswijk en Rotterdam Noord, en de A4 Den Haag- Rotterdam (tussen Ketheltunnel en Kethelplein). Ook het drukke traject A13 Rijswijk-Rotterdam (tussen Overschie en Kleinpolderplein, fileknelpunt 35) wordt ontlast.

'Het verbinden van de A16 met de A13 verlicht de filedruk en verbetert de bereikbaarheid van de regio. Dat is goed nieuws voor weggebruikers. De weg wordt bovendien op een duurzame manier gebouwd, terwijl het verkeer gewoon kan doorrijden. Dat is letterlijk en figuurlijk een knap staaltje werk.'
Demissionair minister Barbara Visser

In beeld

Uniek in Nederland

Alhoewel het niet de 1e keer is dat in Nederland het schuiven van wegdekken wordt toegepast, heeft het Terbregseplein een primeur met het schuiven van wegdek over een bestaand wegennet. In bergachtige gebieden is toepassing van deze bouwmethode meer gangbaar. Voordeel van de methode is dat grotere overspanningen makkelijker overbrugd kunnen worden. De neus overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld. Een bijkomend voordeel bij de A16 Rotterdam is dat er geen extra grote afsluitingen nodig zijn om de fly-over te kunnen bouwen.

Planning

De wegdekken schuiven met een snelheid van ongeveer 2,5 m per uur over de weg heen. Eind 2023 moet het schuiven klaar zijn. Halverwege is een aantal maanden nodig om de voorbouwlocatie gereed te maken voor de lancering van de andere rijrichting. Daarna zetten we de puntjes op de i en bouwen we de fly-over af door het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de vangrails.

Fabriek op locatie

Aan de noordkant van het Terbregseplein ligt de zogenoemde voorbouwlocatie. Hier worden steeds betonnen brugdekdelen van ca 30 m lang en 2150 ton zwaar gemaakt. Eerst wordt het staal van het dek gevlochten, vervolgens wordt in de bekistingszone het beton gestort en als laatste vindt de afwerking plaats. Nadat een wegdek is gegoten, moet het 2 weken uitharden voordat het over de weg geschoven kan worden. Om dit mogelijk te maken, wordt er in een ‘fabriek op locatie’ nauw samengewerkt. De brugdekdelen worden tot slot 1 voor 1 in een treintje aan de lanceerneus vastgemaakt.

Partners

De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis, BESIXDura Vermeer en Van Oord. Partners FreyssinetDokaDiepstraten en Dyckerhoff zetten hun specifieke kennis in voor een succesvolle lanceeroperatie van de fly-over bij Terbregseplein.

Zero Emissie bouwplaats

Mobilis heeft ook op deze bouwlocatie een e-CO2tainer ingezet. Electure neemt de e-CO2tainer van Mobilis in gebruik op de projecten waar Zero Emissie voor de bouwplaats een doelstelling heeft. Electure helpt met de duurzame stroomvoorziening op de bouwplaats. De e-CO2tainer is zo opgebouwd dat diverse andere energiesystemen ingebouwd kunnen worden. De generator is uitgerust met een EURO V motor welke op HVO100 (100% biobrandstof, reductie van 89% CO2) werkt. Maar de biobrandstofgenerator kan worden vervangen door een hydrozine aggregaat of waterstofaggregaat.

Rijkswaterstaat legt een nieuwe snelweg aan tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16/A20 bij het Terbregseplein. De 11 km lange A16 Rotterdam zorgt ervoor dat het verkeer op de A13, A20 en omliggende lokale wegen straks vlotter door kan rijden. De nieuwe verbinding draagt bij aan een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. In 2024 gaat de weg open voor verkeer.

lees meer over de groene boog

Stuur artikel door