Innovatieve vliegertechnologie A27

Innovatieve vliegertechnologie zoekt grenzen op bij A27-project van De Groene Waarden

Bouwcombinatie De Groene Waarden (DGW) is een bijzondere pilot gestart bij het project A27 Houten-Hooipolder. In de uiterwaarden van de Lek, direct naast de Hagesteinsebrug, test DGW innovatieve technologie om wind om te zetten in elektriciteit. Niet met een windmolen, maar met een vlieger. Dit gebeurt in samenwerking met de Delftse startup Kitepower, de ontwikkelaar van deze technologische oplossing voor duurzame energieopwekking. De pilot loopt van september 2025 tot februari 2026 en moet cruciale inzichten opleveren voor de doorontwikkeling van deze flexibel inzetbare energievoorziening op bouwlocaties.

"De pilot sluit perfect aan op onze ambities", vertelt Bas Westgeest, manager projectbeheersing bij DGW; een combinatie van de vier vooruitstrevende bouwbedrijven Mobilis, BESIX, Mourik en Van Gelder. โ€œWe willen actief bijdragen aan een klimaatneutrale en circulaire infrastructuur in Nederland. Bovendien vraagt Rijkswaterstaat van ons om te werken op het hoogste niveau van de COโ‚‚-prestatieladder: trede 5. Dat betekent onder andere dat we innoveren in COโ‚‚-reductie." De pilot, die mede mogelijk wordt gemaakt door TBI Klimaattrein, is ook ingegeven door praktische uitdagingen: "We worden bij dit project geconfronteerd met netcongestie. Nieuwe aansluitingen zijn hier moeilijk te vinden. We mรณeten dus wel op zoek naar alternatieve manieren om onze bouwplaats van energie te voorzien."

Trekkracht laadt batterij op

Het systeem van Kitepower werkt met een grote vlieger van 60mยฒ die via een kabel is verbonden met een grondstation; een 20 voet container. "Zodra de vlieger is opgelaten, doorloopt hij een bepaalde cyclusโ€, legt Sweder Reuchlin van Kitepower uit. โ€œHij stijgt van 250 naar 350 meter hoogte en draait daarbij achtjes. Dit noemen we een โ€˜haalโ€™ en daarbij komt enorme trekkracht vrij. De energie die dat oplevert, slaan we op in een mobiele batterij bij het grondstation. Na elke 'haal' wordt de vlieger ingehaald voor een nieuwe cyclus." 

Testen voor inzet op bouwplaats

Naast doorontwikkeling van de technologie, is de pilot ook bedoeld om te onderzoeken hoe de oplossing van Kitepower praktisch kan worden ingezet voor bouwactiviteiten. Edward Fransen, duurzaamheidsmanager bij DGW: "Met รฉรฉn volle batterij kunnen we bijvoorbeeld drie elektrische autoโ€™s opladen. Of een paar kleine bouwmachines, zoals hoogwerkers en verreikers. We testen verschillende scenario's. Zo rijden we straks met elektrische autoโ€™s en machines naar het grondstation van de vlieger om ze daar op te laden. Later gaan we de batterij naar de bouwplaats brengen om het materieel daar op te laden, of om de bouwkeet van stroom te voorzien." Edward heeft zich persoonlijk opgeworpen als proefkonijn: "Mijn elektrische auto is het eerste testobject. Als het systeem niet werkt zoals gepland, blijft mijn batterij leeg en kom ik niet thuis", lacht hij. "Maar ik heb zoveel vertrouwen in deze technologie, dat het zeker goed gaat komen."

De pilot sluit perfect aan op onze ambities. We willen actief bijdragen aan een klimaatneutrale en circulaire infrastructuur in Nederland.

Bast Westgeest, manager projectbeheersing

Nieuwe grenzen verkennen

Onder ideale omstandigheden heeft het systeem een werkruimte van 360 graden met een radius van 350 meter. "Deze testlocatie dwingt ons voor het eerst om binnen nieuwe grenzen te werken", vertelt Sweder. "Zo vliegen we alleen bij zuidwestenwind, omdat we niet boven woningen willen vliegen. En omdat we ook niet boven de Lek willen vliegen, kunnen we ook niet altijd de maximale hoogte benutten.โ€ De pilot levert dus nieuwe waardevolle data op. Daarmee kan Kitepower straks voorspellen hoeveel energie het systeem levert onder beperkte omstandigheden. Dat maakt de technologie ineens interessant voor veel meer locaties. โ€œWe zijn blij met de samenwerking met DGW. Dankzij de pilot kunnen we ons product volledig optimaliseren en zijn we klaar voor de stap naar de markt."

Voortouw in verduurzaming branche

"De pilot is onderdeel van een bredere duurzaamheidsstrategie", besluit Bas. "Alle vier de partijen van DGW hebben de ambitie om het voortouw te nemen in de verduurzaming van onze branche. Daarom delen we graag de kennis die we opdoen. Want alleen door samen te werken en te innoveren kunnen we de uitdagingen van emissieloos bouwen aan. Ook op locaties waar netaansluitingen beperkt zijn. Deze pilot is daar een mooi voorbeeld van."

Ontdek meer over het project A27 De Groene Waarden

Lees ook het artikel over Kitepower dat de NOS publiceerde

Stuur artikel door