Duurzame kansen doorzetten

Groene parels bij Mobilis: ‘Duurzame kansen doorzetten’

Groene parels bij Mobilis zijn de duurzame initiatieven die ‘buiten’ al zijn benut. Voor de komende jaren zit de meest kansrijke groene winst in het terugdringen van de CO2-uitstoot, is de overtuiging van team Duurzaamheid van Mobilis. ‘Het allerbelangrijkste is dat we groene kansen doorzetten: Out-off-the-box durven te denken en afstappen van het idee dat duurzaam moeilijk of duur is.’

Stap voor stap werkt Mobilis naar de duurzame stip op de horizon. De groene doelen voor de komende vijf jaar zijn ingevuld en vastgelegd met een doorkijk naar 2050. Ambities die passen bij de doelstelling uit het Parijs-akkoord en het streven om als meest duurzame managende hoofdaannemer te opereren. De koploperspositie op het gebied van de 2-fasen aanpak is daarbij een voordeel door intensieve afstemming en samenwerking.

We pakken ook kleine stappen mee en kijken naar de hele keten in de lengte en in de breedte. Overal zijn kansen voor hergebruik en CO2-reductie. Denk groot en klein tegelijk.

Selke Meijer, duurzaamheidscoördinator

Duurzame denkkracht

‘We zetten mooie stappen’, constateren duurzaamheidscoördinatoren Marjan Kloos en Selke Meijer: ‘De bouwsector loopt behoorlijk achter op het gebied van duurzaamheid. Dat betekent dat we ook forse stappen kúnnen zetten. En die ambitie hebben we bij Mobilis.’ Marjan: ‘We werken bij Mobilis veel met de 2-fasen aanpak. Juist de eerste fase van een bouwteam is geschikt voor een groen ontwerp met extra duurzame denkkracht. Zo hebben we samen met de provincie Noord-Holland duurzame kansen voor de renovatie van de brug in Krommenie in kaart gebracht.’ 

Selke: ‘Het is vooral belangrijk om buiten groene maatregelen door te voeren. Iets te dóen. Met mooie duurzame plannen en onbeperkt praten komen we niet echt verder. We pakken ook kleine stappen mee en kijken naar de hele keten in de lengte en in de breedte. Overal zijn kansen voor hergebruik en CO2-reductie. Denk groot en klein tegelijk.’ Vijf Groene Parels bij Mobilis uitgelicht. 

7 duurzame stippen: 

  • CO2-neutrale en circulaire projecten
  • Emissieloos materieel
  • Groen inkopen als standaard
  • Gebruik van de Klimada-tool
  • Circulair ontwerpen
  • Duurzame energieoplossingen
  • Klimaatadaptatief en natuurinclusief bouwen

Parel 1: Hergebruik bij OVT Amsterdam Zuid 

Waarom zou je de stalen metrotrappen van het oude station niet hergebruiken in het nieuwe deel van Amsterdam Zuid? Dat bespaart nieuwe grondstoffen, CO2 en vervoersbewegingen. Met die gedachte is de nieuwe Brittenpassage ontworpen. Ook het beton is hoogwaardig hergebruikt. Hergebruiken als het kan, vervangen waar nodig. Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) is met adviesbureau Arcadis is de komende drie jaar nog hard bezig met de Openbaar Vervoer Terminal (OVT) om de Zuidas bereikbaar te houden. Het beperken van hinder en milieu-impact zijn belangrijke uitgangspunten. Het station en de Ringweg A10 komen onder de grond en het gebied van 120.000 m2 krijgt een groene herinrichting met veel aandacht voor wandel- en fietsroutes. 

Ontdek meer over het project Openbaar Vervoer Terminal (OVT) 

Ontdek meer over hoe wij samen bouwen aan circulariteit

 

Parel 2: 100% circulair beton bij AWZI Zwanenburg 

‘Het zuiveren gaat altijd door en dat proces krijgt altijd voorrang op je bouwplannen en fasering.’ Onder begeleiding van projectmanager Douwe Bijlard is in Zwanenburg tank voor tank aangepakt. ‘Veel is prefab en het beton is volledig van hergebruikt materiaal.’ Bij de uitbreiding van afvalwaterzuivering Zwanenburg zetten Water Zuiveringen Alliantie WZA (Mobilis, Croonwolter&dros, RWB, TAUW en Sweco) en het Hoogheemraadschap Rijnland een krachtige stap richting circulaire infrastructuur. Voor de bouw is 100% circulair beton van de Rutte Groep toegepast, gemaakt uit volledig hergebruikte materialen, zonder concessies aan kwaliteit. Deze duurzame keuze vermindert CO₂-uitstoot en spaart natuurlijke grondstoffen. Het project toont hoe samenwerking tussen bouwer en waterschap leidt tot innovatieve oplossingen met impact. AWZI Zwanenburg is daarmee niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een inspirerend voorbeeld van toekomstbestendig bouwen. 

Bekijk ook: AWZI Zwanenburg, mega Lego, water en palingen

 

Parel 3: Energieneutrale Rottemerentunnel A16 

Met de feestelijke opening van het park bovenop de Rottemerentunnel krijgt duurzaamheid letterlijk en figuurlijk een groene plek. De opening van de tunnel volgt eind oktober 2025. De eerste energieneutrale tunnel (2.235 meter) van Nederland verbindt de A16 met de A13 bij Rotterdam. 
Duurzaamheidsexperts zijn opgetogen over de integrale aanpak: van ontwerp tot gebruik is bewust gekozen voor minder impact en meer innovatie. De tunnel, gebouwd door combinatie De Groene Boog (Mobilis, Dura VermeerBESIXVan Oord en Croonwolter&dros), in opdracht van Rijkswaterstaat, is een voorbeeld van bouwen met respect voor mens en milieu. De 11 kilometer lange verbinding is een reeks groene parels rijker en was genomineerd voor de Transition Award 2025. Groen en Groos: duurzaam, slim en inspirerend.

Nul-op-de-meter-tunnel A16 maakt ambities waar

Rottemerentunnel A16 genomineerd voor Transition Award 2025!

 

Parel 4: Elektrisch bouwen aan de gracht 

Bij de bouw van de ondergrondse Marnix-garage in Amsterdam staat duurzaamheid centraal. In opdracht van de gemeente Amsterdam zijn onder de Singelgracht 800 parkeerplekken gerealiseerd door Mobilis. Hier is emissiearm gebouwd met groene stroom uit Nederlandse zon en wind: Een elektrische bovenloopkraan en betonpomp zorgden voor emissievrij hijsen en storten, goed voor een CO₂-besparing van ruim 300 ton. Beton is ter plekke gestort en de afgegraven grond heeft een tweede leven gekregen op de Marker Wadden. De 100.000 m³ grond is grotendeels afgevoerd met elektrische boten van City Barging. Deze slimme aanpak draagt bij aan de ambitie om de binnenstad autoluw te maken en ruimte te geven aan groen, fietsers en spelende kinderen. Mobilis verzorgt de komende vijftien jaar het onderhoud van de garage.

Ontdek meer over het project Marnix-garage Amsterdam

 

Parel 5: Groene werf bij Knoop Ring Antwerpen 

De Oosterweelknoop maakt de Ring 1 Antwerpen rond. In opdracht van Lantis verrijst bij het Noordkasteel de Oosterweelknoop: een verzonken verkeersknooppunt dat stad, haven en snelweg verbindt. Dit onderdeel is tot 2032 in uitvoering door een combinatie van Nederlandse en Belgische bedrijven, namelijk Mobilis, BoskalisArtes RoegiersCit Blaton en Stadsbader. Samenwerken, optimaliseren en duurzaamheid staan centraal bij het ontwerp en de uitvoering met een open boekhouding (NEC4). 

Milieuvriendelijke binnenvaartschepen met Green Award Gold-certificaat hebben miljoenen kubieke meters grond afgevoerd om ruimte te maken voor de ‘werf’. Bovenop de knoop ontstaat ruimte voor Ringpark Noordkasteel, die nieuwe natuur en biodiversiteit zal bieden. Vleermuizenbunkers, nieuwe wandelpaden en herstelde slikken- en schorrengebieden tonen hoe bouwen en natuur hand in hand gaan. Slim grondwaterbeheer en hergebruik van bemalingswater maken de werf toekomstgericht. Dankzij deze integrale aanpak groeit Antwerpen niet alleen in mobiliteit, maar ook in leefkwaliteit, groen en ecologie. Een knooppunt met impact, boven én onder de grond.

Ontdek meer over: 

Oosterweelknoop Amsterdam
Een duurzame werf
NEC4 waardeert meedenken' Jurre studeert af op Knoop Ring Antwerpen

Stuur artikel door