Geslaagde 38-daagse buitendienststelling in Geldermalsen

In Geldermalsen is de afgelopen weken ontzettend veel werk verzet om het spoor en het station klaar te maken voor de toekomst. Zo ligt de ruwbouw van de toekomstige reizigerstunnel onder het spoor, zijn er wissels en sporen vernieuwd, zijn er twee nieuwe perrons in gebruik genomen en is er in Tricht gewerkt aan toekomstige onderdoorgangen.

Nieuwe onderdoorgangen

Bij Lingedijk is tijdens de buitendienststelling de nieuwe onderdoorgang voor het verkeer in gebruik genomen. Bij de Randweg hebben we begin juli het spoordek op zijn definitieve plek gereden en bij de derde onderdoorgang bij Nieuwsteeg zijn alvast de damwanden en palen geslagen.

Bekijk hier de timelapse hoe het spoordek bij de Randweg op zijn definitieve plek is gereden.

Nieuwe reizigerstunnel station Geldermalsen

In Geldermalsen zijn 24 betonnen elementen onder de sporen geplaatst. Tezamen vormen ze de toekomstige reizigerstunnel. De Lingense Alliantie kan nu verder met de afbouw zonder dat het treinverkeer daar nog hinder van zal ondervinden. Ook zijn er twee nieuwe perrons in gebruik genomen. Eén voor de trein richting Tiel en een voor de trein richting Dordrecht. Op diverse plaatsen zijn ook nieuwe geluidsschermen geplaatst. En tot slot zijn er sporen en wissels vernieuwd en is de lay-out van de sporen aangepast.

Dit hebben we allemaal gedaan

  • 100.000 kilo betonnen elementen het spoor in gehesen (reizigerstunnel)
  • 3300 ton spoormoot in het spoor gereden (onderdoorgang Randweg)
  • 25500 ton ballast aangebracht, waarvan iets meer dan de helft gezeefd en hergebruikt.
  • 4,3 km nieuw spoor aangelegd
  • 21 km nieuwe bovenleiding aangelegd
  • 16 nieuwe wissels aangelegd
  • 2 nieuwe zijperrons gebouwd



Op de drukke dagen waren we met zo’n 300 man aan het werk. Wat zijn we trots op deze harde werkers die door weer en wind hebben gewerkt! Van volledig verregend tot de hittegolf van afgelopen week.

Mobilis werkt samen met ProRail en Dura Vermeer onder de vlag van De Lingense Alliantie.

Stuur artikel door