Fly-overs Ring Antwerpen klaar: ‘Faseren draait om lean plannen’
Mobilis werkt in de combinatie Rinkoniên aan de gloednieuwe 3-laags fly-over in de E17 Ring Antwerpen. De fly-overs tussen de Kennedy-tunnel en Gent en R1 in het project Oosterweel zijn klaar en gaan gefaseerd open. Het zuidelijk deel gaat half mei open voor verkeer en begin juni volgt het noordelijke deel. We interviewden Jaap Geuze, projectmanager bij Mobilis, over deze belangrijke mijlpaal.
Mega-klus
Met gestaag doorwerken, volhouden en een portie humor leidt projectmanager Jaap Geuze van Mobilis de bouw in goede banen. ‘We gaan de bouwtijd zelfs inkorten en sommige deelprojecten versnellen. Het verbreden van de E17 en het aanpakken van de knooppunten is een mega-klus. We kunnen nog wel een jaar of tien vooruit.’ Een dag op stap met Jaap in Antwerpen bij project Oosterweel.
Hier gebeurt van alles tegelijk: wat doen jullie?
‘Ja, op deze paar vierkante kilometer gebeurt veel. Tussen en naast alle bestaande wegen is werkruimte gemaakt, vaak op steenworp afstand van andere projecten zoals de Royerssluis en de tunnels. Onze opdracht van Lantis – de Vlaamse overheid – is om de E17 te verbreden, de ring Antwerpen rond te maken en de knooppunten compacter te gebruiken. Een voorbeeld daarvan is de kluifrotonde, genoemd naar de vorm van het ontwerp. Tegelijk werken we aan een pakket om de leefbaarheid te vergroten, zoals groene bermen, groene zones en extra fietsbruggen. We bouwen hier vaak op minimaal zes plekken tegelijk. Ploegen zijn nu bezig met de houten en glazen geluidsschermen, stenen schanskorven, de eco-bermen en het recreaduct. Je ziet de kieepers en tractoren met grond rijden, maar ook de shovels en hijskranen. Eigenlijk zijn altijd wel zo’n 300 mensen ‘buiten’ aan de slag.’
Krijg je veel bezoekers?
‘Best regelmatig. Nu heb ik een groep jongelui over de vloer van Jong TBI. Jonge collega’s uit verschillende ondernemingen van TBI. Die vertel je over het project en krijgen een rondleiding over het werk. Tuurlijk mogen ze alles vragen. Het is leuk om te zien hoe ze toch onder de indruk zijn van de omvang. Als je er elke dag tussenin zit, vergeet je dat wel eens een beetje.’
Zit het wel eens tegen?
‘We zijn het alweer bijna vergeten, maar Covid had behoorlijke impact op onze uitvoering. Aan de andere kant was het voordeel dat er veel minder verkeer was. Daarnaast hebben we te maken met de gevolgen van de 3M-fabriek en Pfos. In een straal van 7 kilometer rond de fabriek wordt alle grond aangepakt, waarvan een deel op ons werkterrein ligt. Hoe precies weten we nog niet. Om die onzekerheden plan je heen, dat komt later.’
Hoe ga je om met nieuwe inzichten?
‘Door dat soort wijzigingen verandert de planning regelmatig. Rustig blijven en nadenken over de consequenties is stap 1. Een slimme aanpak en oplossingen bedenken, is stap 2. Zoals gezegd wil je dat het werk buiten in realisatie steeds voorrang krijgt. Ploegen moeten duidelijkheid hebben over wat ze moeten doen. Stick to your plan’, is het uitgangpunt. Ook als we de planning bijstellen. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar zo werkt het wel. Soms moet een fasering of planning anders dan in het ontwerp bedacht. De tactiek is dan om zo’n ingreep met een minimaal aantal mensen voor te bereiden en af te stemmen zodat niet het hele team daar last van heeft. Dat zou onnodig onrust geven.’
Kun je een voorbeeld geven?
‘Zo is het plan voor houten en glazen geluidsschermen pas later bedacht. We hebben toen met een paar mensen een module van 4 bij 4 meter uitgewerkt en voorgelegd. ‘Doe er daar maar 1500 van.’ En die zijn nu bijna klaar. Vaak aan de ene kant hout en aan de andere kant glas, want anders gaat het geluid weerkaatsen. Bij de kunstwerken afgewerkt met schanskorven en groene bermen. Het geheel geeft een prettig groen aanzicht.’
Ben je trots?
‘Ja! Op het hele team natuurlijk. Voor zo’n project zijn dagelijks honderden vakmensen in de weer. Met sommige mensen werk ik al vijf jaar samen. Ook dat geeft rust en vertrouwen. Mijlpalen zoals de openstelling van de fly-over moet je natuurlijk vieren. Even stilstaan bij mooie momenten. En dan weer door…’
Schrijver Ingrid Koenen
Letterlijk bouwen aan verbinding
‘Alweer een mooi hoofdstuk afgesloten, op naar het volgende.’ Het geheim om overzicht te houden op dit megaproject lukt door ‘lean plannen en altijd de rust bewaren.’ De fly-overs tussen de Kennedy-tunnel en Gent en R1 zijn een belangrijke mijlpaal voor de combinatie Rinkoniên (Artes Roegiers, Artes Depret, CIT Blaton, Stadsbader en Mobilis). Het zuidelijk deel gaat half mei open voor verkeer en begin juni volgt het noordelijke deel. In ontelbare raakvlakken en faseringen loopt dit project sinds 2018 en inmiddels zijn al meerdere deelprojecten in gebruik, zoals het Transferium en de eerste fietstunnels.
Hoe lukt het om overzicht te houden?
‘Door het project logisch op te knippen in deelgebieden en focus te houden. Hoofddoel is om zo min mogelijk hinder te veroorzaken, maar ondertussen gestaag door te werken en in logische onderdelen op te leveren. Het werk buiten gaat altijd voor en altijd door. Ik denk graag in uitdagingen en kansen. Kan niet, bestaat niet. Natuurlijk verandert er van alles bij zo’n groot project met zoveel aspecten en zo’n lange doorlooptijd, maar het lukt altijd om slimme oplossingen te bedenken.’
Hoe maak je een planning?
‘Onze hoofdfasering met mijlpalen en het kritieke pad is de leidraad. We plannen 6 maanden vooruit, maar ook per week en de uitvoerders per dag voor de verschillende ploegen. De stromen van infra, civiel en techniek lopen hier door elkaar. In onze bouwkeet is een grote wand ingeruimd voor de lean-planning met verschillende kleuren post-its. Van geel tot groen en van blauw tot oranje voor alle stadia in het ontwerp en de realisatie. Natuurlijk zit de planning ook in de computer, maar die praat niet terug. Elke week op donderdagochtend komen we bij elkaar en bespreken we de lastige punten. Onze ervaring is dat je dan het snelste knelpunten boven water hebt en zorgpunten kunt bespreken zodat iedereen buiten veilig aan het werk kan.’
Is België anders?
‘De complexiteit van een groot project is hetzelfde. Ook hier hebben we te maken met lange levertijden en prijsstijgingen en ook het gebrek aan vakmensen is wel eens lastig. Veilig werken? Dat moet hier ook. Je wilt dat iedereen weer veilig thuis komt. De inzichten over het aantonen van kwaliteit zijn wel anders. De nieuwe fly-overs moeten hier nog een proefbelasting doorstaan met 20 vrachtwagens en sensoren vele uren meten door de maatvoerder. Dat gebeurt in Nederland niet meer. Sommige gebruiken zou ik graag anders zien, maar andere inzichten zijn hier juist prettiger. We zijn hier te gast in België. Dus gelden de Belgische regels.’
Uitdagingen & Kansen
- Veiligheid
- Kwaliteit CUR 100
- Procesbeheersing
- Pfos grondwerk
- Omgevingsvergunning
- Prijsontwikkeling/levertijden materialen
- Gekwalificeerde arbeidskrachten
- Optimalisaties
- Versnelde deelopleveringen/halen opleverdatum
- Inkorten bouwtijd