Een nieuwe fase voor SpoorOmgeving Geldermalsen
Het project SpoorOmgeving Geldermalsen (SOG) is in een nieuwe fase terecht gekomen. Het project is gegund aan de combinatie Dura Vermeer en Mobilis. Samen met ProRail vormen wij De Lingense Alliantie; de organisatie die het project gaat uitvoeren.
Aangenaam!
Wij zijn het projectteam van De Lingense Alliantie. Van architect tot constructeur en van planner tot veiligheidskundige; allemaal zijn ze in het team vertegenwoordigd. De komende jaren gaan wij voor u aan de slag om het project te realiseren. Ons kantoor is gevestigd aan de Kostverlorenkade 16 in Geldermalsen.
Het project
Het reizigers- en goederenvervoer in Nederland groeit. De capaciteit van het spoor moet daarom meegroeien. Voor de lijn Amsterdam – Utrecht – Eindhoven betekent dit dat het aantal intercity’s per uur per richting toeneemt van vier naar zes. Ook gaat het aantal sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen van vier naar zes per uur per richting.
Om dit te kunnen realiseren zijn aanpassingen aan de bestaande infrastructuur noodzakelijk. In en om Geldermalsen passen we daarom het spoor en het station aan. De MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, krijgt een eigen spoor. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven te kruisen.
Ook breiden we op station Geldermalsen de perrons uit en komt er een reizigerstunnel die meer ruimte en comfort biedt.
In Tricht worden de bestaande spoorwegovergangen ter plaatse van de Nieuwsteeg en de Lingedijk vervangen door onderdoorgangen. De Nieuwsteeg wordt geschikt voor fiets- en voetverkeer en de Lingedijk wordt geschikt voor fiets-, voet- en autoverkeer. Een derde onderdoorgang realiseren we ter plaatse van de toekomstige randweg aan de noordzijde van Tricht.
Daarnaast werken we aan maatregelen om geluid en trillingen te verminderen en verbeteren we de waterhuishouding samen met het Waterschap Rivierenland.