Brittenpassage: het hele dak ligt op zijn plek

Het dak van de nieuwe Brittenpassage ligt na jarenlang bouwen en schuiven nu écht op zijn plek. Op 26 en 27 november 2024 schoven we het laatste van de in totaal zeven dakdelen op zijn definitieve plaats. Er waren wat kleine hobbels op de weg, maar hij ligt.

Het op zijn plek schuiven van het laatste dakdeel voor de nieuwe reizigerspassage van station Zuid was bij lange na niet de meest ingewikkelde klus voor Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, van Gelder). Het 1,5 miljoen kilo zware dakdeel hoefde maar een meter of 15 noordwaarts te worden verplaatst en een buitendienststelling of afsluiting van de A10 Zuid was bovendien niet nodig. Toch werd het nog even spannend. Bekijk hieronder de timelapse.

Soepeltjes naar zijn plek

De volgende dag schoven we het dakdeel alsnog binnen enkele uren soepeltjes naar zijn definitieve plek. En dat ondanks het regenachtige weer en de opstekende herfststorm Conall. Om 15:30 uur lagen alle zeven dakdelen van de nieuwe Brittenpassage op hun definitieve plek, waarna ook de tijdelijke ondersteuningsconstructie weer langzaam afgebouwd kon worden.

Betonwerk

Ondertussen ligt de volle focus op het vele betonwerk in de extra reizigerspassage. Zo bouwen we hard aan de toekomstige fietsenstalling aan de noordkant, en aan de opgangen naar de nieuwe trein- en metroperrons. De Brittenpassage gaat uiterlijk in 2027 open.

Over OVT Amsterdam Zuid

Om op station Amsterdam Zuid nu en in de toekomst de doorstroom van het toenemende aantal reizigers aan te kunnen, vernieuwen en breiden we het station uit. De Openbaar Vervoerterminal (OVT) Amsterdam Zuid is onderdeel van Zuidasdok, één van de grootste infrastructurele projecten in Nederland.

Grenswaarden overschreden

Na het schuiven van de eerste anderhalve meter op dinsdagochtend 26 november 2024 moesten we de operatie stopzetten. Dat was jammer voor de honderden geïnteresseerden die klaar zaten voor onze live webcam, maar om veiligheidsredenen hadden we geen andere keus. De tijdelijke ondersteuningsconstructie werd continu gemonitord door speciale apparatuur. Deze gaf kort na de start met schuiven aan dat bepaalde grenswaarden werden overschreden en deze tijdelijke constructie waaroverheen geschoven werd (mogelijk) niet stevig genoeg zou zijn. We namen het zekere voor het onzekere en legden de boel stil. Constructeurs herberekenden diezelfde dag nog hoe we het geheel zouden kunnen verstevigen. Met het verstevigen van de constructie zijn we uiteindelijk tot een uur of 20:00 ’s avonds bezig geweest.

Vier jaar bouwen aan het dak van de Brittenpassage

Het op zijn plek schuiven van het laatste dakdeel voor de Brittenpassage is best een mijlpaal te noemen. Ruim vier jaar lang bouwden we aan het dak van de passage, dat uit zeven gigantische betonnen platen bestaat. De andere dakdelen schoven we eerder al naar hun plek onder de A10 Zuid, de metro- en de treinsporen. In de zomer van 2024 nog, toen we een dakdeel onder het meest noordelijke metrospoor schoven. Het huidige dakdeel bouwden we al in 2023, op ons werkterrein tussen de metrosporen in. We gebruikten het als tijdelijke bouwweg, maar nu ligt het op de plek waar spoor 3 en 4 in de toekomst doorgetrokken kunnen worden. Dit zijn de toekomstige sporen van lijn 52 (de Noord/Zuidlijn), die nu eindigt bij station Amsterdam Zuid.

Dit artikel is overgenomen van de website van Zuidas
Iris Cohen - Redactie | Contactpersoon: Imce Hofman - Zuidasdok, op 28 november 2024
Fotografie: Marcel Steinbach

Stuur artikel door