Betonvereniging organiseert webinar over toepassing Geo-Beton
Donderdag 18 maart vertellen Bart van den Heijkant (Mobilis) en Rob Haksel (ProRail) in een webinar van de Betonvereniging over de toepassing van Geo-beton bij de nieuwe onderdoorgang in Heiloo. Mobilis heeft als eerste civiele aannemer in Nederland een onderdeel van een spooronderdoorgang in gewapende geopolymeerbeton gebouwd.
Alternatieve bindmiddelen: vallen en weer opstaan
Eén van de ambities van het Betonakkoord is het verbeteren van de milieuprestatie van het materiaal beton. Een belangrijke hindernis daarbij is de grote hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het maken van portlandcementklinker, het halfproduct waaruit de meeste cementsoorten worden opgebouwd. Om deze reden zijn we op grote schaal gaan zoeken naar alternatieven voor juist dit bindmiddel.
De eerste toepassingen van geopolymeren betroffen eenvoudige betonwaren als tegels en stenen, producten die in grote hoeveelheden en seriematig worden vervaardigd. Het wachten was nog op een eerste constructieve toepassing. De primeur was voor de onderdoorgang in Heiloo.
Opdrachtgever ProRail en aannemer Mobilis vertellen in dit webinar over hun ervaringen bij dit experiment, dat gekenmerkt werd door vallen en weer opstaan. Wil jij deelnemen aan deze webinar?
Tenminste 50 procent minder CO2-uitstoot
Één van de opmerkelijkste voordelen van geopolymeerbeton is de fors lagere CO2- footprint ten opzichte van traditionele cementbeton. In het geval van Geo-beton in dit project tenminste 50 procent lager. Traditionele beton op basis van cement, zand, grind en water blijkt verantwoordelijk voor ten minste 8 procent van alle door de mens wereldwijd veroorzaakte CO2-uitstoot. Daarbinnen is het traditionele cement verantwoordelijk voor ongeveer 95% van de klimaatimpact van het materiaal beton.
In geopolymeerbeton zit helemaal géén cement, maar een combinatie van ‘cementvervangende minerale stoffen’. Het materiaal heeft dezelfde kleur en uitstraling als traditionele beton; er zijn geen zichtbare verschillen.