A27 Houten-Hooipolder
‘We hebben grote ambities die we willen waarmaken’
Eigenaar/directeur Jordi Leijnse van energieadvies- en softwarebureau NRG en projectmanager Bas Westgeest van Mobilis werken zij aan zij aan het project A27 Houten-Hooipolder, de vernieuwing en verbreding van de snelweg op het traject Houten-Everdingen. Een energiescan helpt hen optimaal gebruik te maken van de elektriciteit en duurzaam te werken.
Dit interview is overgenomen uit het TBI-jaarverslag 2024.
Wat scant een energiescan precies?
Jordi Leijnse: ‘NRG richt zich met de energiescan op het effectief en efficiënt inrichten van de energiehuishouding en het benutten van bestaande stroomaansluitingen. Rijkswaterstaat vroeg ons om een scan te maken van dit tracé van de A27. We waren toen al softwareleverancier van MDB, de materieeldienst van TBI. MDB is toeleverancier voor de bouwcombinatie De Groene Waarden. Bij het project moet 10 procent zero-emissiemateriaal worden ingezet, dus elektrische voertuigen en materieel. Een energiescan brengt de stroombehoefte in kaart en matcht deze aan de meest effectieve stroombron. Meestal zijn dat al bestaande stroomaansluitingen. Dat is in tijden van netcongestie van groot belang. Op sommige aansluitingen moet je jaren wachten, áls je die al krijgt.’
Bas Westgeest: ’De vraag was: welk zero-emissiematerieel zetten we in, wat is er voor nodig en wat is er al aan elektriciteit in de buurt? Het traject is 7 kilometer en het project loopt tot 2031, dus het gaat om veel materieel en een grote energiebehoefte. De energiekaart is donkerrood in het projectgebied, een uitdaging dus. Maar we hebben grote ambities die we willen waarmaken. Dankzij de energiescan weten we wat mogelijk is. We vroegen meteen de kleinere vaste aansluitingen aan. De grote aansluitingen werden al niet meer toegekend.’

Wat leverde dat tot nu toe op?
Westgeest: ‘We konden tijdig bepalen welk materieel we het beste kunnen inzetten, met de beschikbare aansluitingen. We bekijken wat we op de bouwplaats zouden kunnen opladen. Volgens het contract moet 10 procent van het materieel zero emissie zijn, maar meer heeft uiteraard de voorkeur.’
Leijnse: ‘Dat lijkt weinig, maar bij zo’n gigantisch project gaat het over een verschil van een paar miljoen kilowattuur. We proberen alles goed te plannen. Bijvoorbeeld door op te laden als de zon schijnt. Dat is maximaal duurzaam en ook financieel gezien interessanter.’
Alles valt of staat met het verzamelen van informatie?
Leijnse: ‘Zeker. Vroeger tankte je diesel, nu willen we weten wat een bepaald materieelstuk verbruikt. En past hij bij de aansluiting die vlak bij de keet ligt? Met een dashboard monitoren we alles.’
Westgeest: Op een deel van het project ligt aan de ene kant een waterzuiveringsinstallatie en aan de andere kant een zoutsteunpunt van Rijkswaterstaat met veel zonnepanelen. Die kansen moet je pakken; hun elektriciteitsaansluitingen en opgewekte stroom willen we graag direct gebruiken.’

Hoe ontdek je dit? Is dat een kwestie van het hele gebied uitkammen?
Leijnse: ‘Rondlopen. Google Maps helpt. Maar je kunt niet altijd zien welke aansluitingen er zijn. Het is dus vaak een kwestie van aanbellen: hallo, mag ik uw stroomaansluiting bekijken? Er is altijd meer mogelijk dan je denkt. Er is nog een hoop capaciteit onbenut.’
Westgeest: ‘Zo zagen we dat een bedrijf in de buurt van het project een laadvoorziening heeft. Dat kan nogal schelen: steeds ver rijden met een stuk materieel of heel dichtbij laden.’
Is er op andere fronten ook nog milieuwinst geboekt?
Westgeest: ‘Anderhalf jaar geleden begonnen we met een keet met werkplekken voor tweehonderd mensen. We legden een parkeerplaats aan met vijftien laadpalen voor dertig auto’s. Ook monteerden we zonnepanelen op de keet en gebruikten we een batterijcontainer met noodaggregaat op HVO-diesel om helemaal zelfvoorzienend te zijn. De aangevraagde aansluiting op het elektriciteitsnet hadden we in het begin helemaal niet nodig, dat is toch mooi om te zien.’
Fotografie: Lots of Lieke
De Groene Waarden
In opdracht van Rijkswaterstaat is De Groene Waarden - een combinatie van BESIX, Mobilis TBI, Van Gelder Groep en Mourik- verantwoordelijk voor de uitbreiding van de A27 op het traject Houten-Everdingen om de doorstroming te verbeteren. Onderdeel van het project is de vernieuwing van de Hagesteinsebrug en de verbreding van de Houtensebrug. Het gaat om een design & build contract dat de combinatie in twee fasen samen met Rijkswaterstaat aanpakt.
Bekijk meer over het project Verbetering noordelijk deel A27
