Janneke Salemans

'Ik sta regelmatig met mijn veiligheidsschoenen in de klei en dan zie je wat jouw ontwerp betekent voor de maakbaarheid' 

Na haar studie Geologie aan de Universiteit van Utrecht startte Janneke in de milieubodemkunde, waarbij ze zich tijdens verschillende banen omschoolde naar de geotechniek. Toen ze hoorde dat Mobilis het Rotterdamse team voor geotechniek wilde uitbreiden, wilde zij die kar wel gaan trekken.

‘Ik werk nu anderhalf jaar op een spoorproject in Geldermalsen waar we samenwerken met ProRail en Dura Vermeer. Het leuke hieraan is dat de lijntjes tussen ontwerp, werkvoorbereiding en uitvoering heel kort zijn. Ik kan van mijn kantoor op de fiets naar de bouwplaats en daar zien hoe mijn ontwerp wordt gerealiseerd. Wij berekenen hoe lang de heipalen onder een brug of tunnel moeten zijn en een paar maanden later zien we ze de grond ingaan.’

Wat is jouw rol in het spoorproject?

‘Ik ben eindverantwoordelijk voor het geotechnisch ontwerp en dan heb je het over de paalfunderingen en bouwkuipen, maar ook over afstemming met andere disciplines zoals de betonconstructeur en de uitvoering. En omdat ik de senior geotechnisch adviseur ben, stuur ik ook mijn jongere collega’s aan.’

Wat maken jullie?

‘Wij maken onder andere twee tunnels voor het wegverkeer onder een drukke spoorverbinding. Dat is qua techniek een interessante opdracht, maar je draagt ook bij aan het verminderen van hinder en het vergroten van de verkeersveiligheid. Kinderen kunnen niet meer door een slagboom heen piepen. Als ik er straks met de trein overheen rij, ben ik trots. Dan denk ik: deze tunnel heb ik mede gebouwd.’

Timelapse buitendienststelling Geldermalsen

Wat vind je interessant aan je werk?

‘Dat ik van A tot Z bij het project ben betrokken. Ik sta regelmatig met mijn veiligheidsschoenen in de klei en dan zie je wat jouw ontwerp betekent voor de maakbaarheid. Waar lopen de uitvoerders tegenaan? Daar leer je heel veel van. En omdat de bouw in fases gebeurt - terwijl buiten wordt gebouwd ben je binnen een volgend deel aan het ontwerpen - kun je zaken ook bijsturen. Stel, de damwanden komen niet op diepte. Dat kan een onvoorziene tegenvaller zijn. Dat moet je dan oplossen, bijvoorbeeld door water toe te voegen, maar voor het volgende deel kun je daar rekening mee houden in je ontwerp.’

Kun je iets zeggen over de cultuur van Mobilis?

‘Als ik kijk naar de leeftijd van de collega’s, dan is het een jong bedrijf. Dat had ik vooraf niet verwacht. Iedereen is ambitieus, leergierig en staat open voor nieuwe ideeën. Je krijgt ook snel verantwoordelijkheid. Maar zonder dat je in het diepe wordt gegooid, want er is voldoende senioriteit in huis voor begeleiding.’

Merk je dat Mobilis onderdeel is van het grotere TBI?

‘Deels. Zo werk ik samen met TBI-zusje Voorbij Funderingstechniek. Ik kan hen raadplegen voor uitvoeringskennis en zij benaderen mij voor ontwerpkennis. Ik bereken voor hen bijvoorbeeld de trillingen die het inbrengen van een damwand zal veroorzaken. Ze voelen als collega’s, ook al zijn ze van een ander bedrijf.’

Kun je iets zeggen over de groeimogelijkheden?

‘Bij Mobilis krijg je in alle functies de mogelijkheid om opleidingen te volgen. Die zijn er op je specifieke vakgebied, maar ook op het terrein van soft skills. Ik volgde al verschillende vaktechnische cursussen en heb het nog niet meegemaakt dat ik iets wilde volgen en dat het niet kon. Over twee weken begin ik met een opleiding Situationeel Leidinggeven om wat meer vaardigheden te krijgen in het aansturen en coachen van teamleden.’

Heb je plannen voor de toekomst?

‘Voorlopig wil ik verder groeien in mijn huidige rol en daar misschien een meer aansturende rol in gaan krijgen. Maar altijd in combinatie met mijn technische vak, want dat vind ik veel te leuk om los te laten.’ 

Wil jij ook werken bij een slimme verbinder?

Bekijk onze vacatures!

Stuur verhaal door