Megatransport Radartoren Maasvlakte 2

Op 11, 12 en 13 juni heeft er in Rotterdam een megatransport plaatsgevonden van de nieuwe radartoren voor Maasvlakte 2. Met de aanleg van deze nieuwe Maasvlakte voldoet de huidige toren uit 1974 niet meer. Hollandia Infra uit Krimpen aan den IJssel heeft de Radartoren ontworpen en gerealiseerd. Mobilis-Servicis heeft van Hollandia Infra de opdracht gekregen voor het realiseren van de fundering, de buiteninrichting en de bouwkundige voorzieningen in de toren.

Op 11 juni werd de Radartoren geladen. Na deze geslaagde load out is de toren op dinsdag 12 juni in drie kant-en-klare stukken vanaf de werf van Hollandia in Krimpen a/d IJssel vervoerd naar Maasvlakte 2. Het gehele transport van de nieuwe radartoren was goed te volgen en deze passeerde ook een aantal bekende bruggen, zoals de Brienenoordburg en de Erasmusbrug. Hiermee is het transport door Rotterdam niet onopgemerkt gebleven.

Laden van de radartoren

Megatransport radartoren

Het megatransport is succesvol verlopen. Aan het einde van de middag is de Radartoren aangekomen op Maasvlakte 2. Op 13 juni is het eerste deel van de Radartoren gemonteerd door Hollandia Infra. Mobilis-Servicis gaat nu verder met het realiseren van de binnen- en  buiteninrichting van de toren.

Montage eerste deel radartoren

Bijzonder materiaal

Het uiterlijk van de radartoren past in het beleid van het Havenbedrijf om het haven- en industriegebied aantrekkelijk te houden, zodat mensen ook in het havengebied vertoeven om te recreƫren. Er is extra aandacht besteed aan de slanke vormgeving van de radartoren die bovendien 100% recyclebaar is. De radartoren is uitgevoerd in een weervast voorgeroest materiaal, ook wel Cortenstaal genoemd. De roest aan de buitenkant sluit de onderliggende lagen af van zuurstof, waardoor de toren onderhoudsvrij is.

Sterke fundering

Plaatsing in de dijk van de Tweede Maasvlakte is complex, want de zeewering mag niet verzwakken. Voor de ontgraving in de zeewering zijn damwanden aangebracht, waarna de funderingspalen zijn ingedraaid. Ingenieursbureau Tauw bedacht een fundering met 40 meter lange schroefpalen, die dicht onder  het maaiveld met elkaar worden verbonden door een stalen funderingsframe. Hierop wordt de 70 meter hoge radartoren gemonteerd.

Oude toren

De radartoren vervangt de oude geel-zwart gestreepte toren uit 1974 die nu nog op Maasvlakte 1 staat. Deze betonnen kolos wordt gesloopt, want hij is aan het eind van zijn levensduur. Het radarsignaal reikt ook niet ver genoeg meer, omdat hij inmiddels te ver van de buitenste zeedijk af staat.

Stuur artikel door