Nieuwe radartoren Maasvlakte 2
Het Havenbedrijf Rotterdam had behoefte aan een nieuwe radartoren. Met de aanleg van Maasvlakte 2 voldeed de toren uit 1974 niet meer.
In opdracht van Hollandia Infra bouwde Mobilis de radartoren. De nieuwe radartoren is ontworpen door architect Syb van Breda.
Oude toren
De radartoren vervangt de oude geel-zwart gestreepte toren uit 1974. Deze betonnen kolos is gesloopt, want hij was aan het einde van zijn levensduur. Het radarsignaal reikte ook niet ver genoeg meer, omdat hij te ver van de buitenste zeedijk af stond.
Bijzonder materiaal
Het uiterlijk van de radartoren past in het beleid van het Havenbedrijf om het haven- en industriegebied aantrekkelijk te houden zodat mensen ook in het havengebied vertoeven om te recreƫren. Er is extra aandacht besteed aan de slanke vormgeving van de radartoren die bovendien 100% recyclebaar is. De radartoren is uitgevoerd in een weervast voorgeroest materiaal, ook wel Cortenstaal genoemd. De roest aan de buitenkant sluit de onderliggende lagen af van zuurstof, waardoor de toren onderhoudsvrij is.
Plaatsing in de dijk van de Tweede Maasvlakte is complex, want de zeewering mag niet verzwakken. Voor de ontgraving zijn in de zeewering damwanden aangebracht, waarna de funderingspalen zijn ingedraaid. Daarom bedacht ingenieursbureau Tauw een fundering met 40 meter lange schroefpalen, die dicht onder het maaiveld met elkaar worden verbonden door een stalen funderingsframe. De radartoren is daar op vastgezet.
Megatransport
De radartoren is in drie kant-en-klare stukken vanaf de werf van Hollandia in Krimpen a/d IJssel per megatransport naar het uiterste puntje van de Rotterdamse haven (Maasvlakte 2) vervoerd. Op 11 juni heeft het laden van de radartoren plaatsgevonden en op 12 juni is deze vervoerd naar Maasvlakte 2.
Laden van de radartoren
Megatransport radartoren
Het megatransport is succesvol verlopen. Op 13 juni is het eerste deel van de Radartoren gemonteerd door Hollandia Infra. Mobilis gaat nu verder met het realiseren van de binnen- en buiteninrichting van de toren. De laatste 2 delen zijn gemonteerd in juli 2018.