Ontwerpleider Paul Quist: "Out-of-the-box bruggen bouwen"
Vanaf zijn tiende jaar wist hij het zeker: ‘Ik word bruggenbouwer’. Paul Quist maakte zijn ambitie waar en is nu ontwerpleider bij Mobilis. Daar begon hij tien jaar geleden als constructeur en bouwt nu onder meer bruggen, onderdoorgangen en hoogspanningsstations. ‘Ik vind verbinden inmiddels net zo leuk als ontwerpen en bouwen.’
Paul is een ‘out off the box’-denker. Hij is bezig met het aansturen van het ontwerpteam, maar bemoeit zich ook graag met duurzame ontwikkelingen en innovaties. Ruimte die hij krijgt bij Mobilis. ‘Er komt een hele nieuwe generatie van constructeurs aan die duurzame netwerken willen maken. Die willen nadenken hoe je infrastructuur beter en langer benut, zij zijn intern gemotiveerd om met hun bouwwerken de wereld een stukje beter te maken. We móeten daarop inspelen en meebewegen. Bruggen bouwen gaat ook over netwerken, over passie, over levensduur en versterken.’
Wat ontwerp je zoal?
‘Als onderdeel van het ontwerpteam heb ik zoal gewerkt aan sluizen in IJmuiden en Terneuzen, onderdoorgangen in Wolvega, Elst en Venlo, kunstwerken in snelwegen A2, A12 en A16, hoogspanningsmasten in Zeeland, hoogspanningsstations door heel Nederland en zelfs een surfbad in het centrum van Rotterdam! Ontwerpen is teamwork. Inmiddels ben ik teamleider ontwerpmanagement. Daar probeer ik met het team onze sturing op de ontwerpteams iedere dag weer ietsje beter te maken. Daarnaast ben ik manager ontwerp bij SC&M, de combinatie van Mobilis en Croonwolter&dros die voor TenneT werkt aan hoogspanningsstations. Daar heb ik het idee van Mobriq gekregen, verder uitgewerkt en nu zelfs toegepast. Samen met een ontwerpteam hebben we hier de afgelopen jaren hard aan gewerkt’
Mobriq, wat is dat?
‘Ik hou van innoveren en slim standaardiseren. Wij zijn in ontwerpen gewend te focussen op de uniciteit, uitersten en hierin te optimaliseren. Bij Mobriq hebben we juist gezocht naar de gemene deler over de projecten heen. Mobriq is een vernieuwing van Mobilis waarmee wij de energietransitie versnellen met slimme geprefabriceerde standaardbalken voor de bouw van de hoogspanningsstations van TenneT. Dat begon in 2020 als idee. Twee jaar later bouwden we met Mobriq-balken het eerste relatief kleine onderstation in Eibergen. En nu in het groot in Zevenhuizen en Tilburg. Mobriq is de basis voor de energiestations die uiteindelijk hele woonwijken en bedrijventerreinen van stroom gaan voorzien. Je idee letterlijk zien groeien en bouwen. Dat is fascinerend. En smaakt altijd naar meer.’
Wat moet een ontwerpleider kunnen?
‘Een technische achtergrond is de basis. Daarnaast is het belangrijk om een open blik te hebben met een flinke portie passie, nieuwsgierigheid en natuurlijk doorzettingsvermogen. Geen dag is hetzelfde. De ene dag ben je een rapport aan het schrijven of leid je een vergadering, de volgende dag sta je op de bouwplaats. Je onderhoudt veel contacten met collega’s, vaak informeel. Die afwisseling maakt deze baan aantrekkelijk.’
Ontwerper, hoe word je dat?
‘Verbinden zit in mijn genen. Ik ben op het Prins Clausplein geboren. Althans in de auto onderweg van Zoetermeer, bijna bij het ziekenhuis in Leidschendam. Nu zijn dat enorme fly-overs, maar ruim veertig jaar geleden was dat nog een grote rotonde. Het heeft zo moeten zijn, vind ik een mooie filosofische gedachte. Ik had van kleins af aan al een fascinatie voor landkaarten en netwerken. Maar het kwartje viel echt op vakantie naar Oost-Europa, net nadat het ijzeren gordijn was gevallen. We reden met de auto door Oost-Duitsland, Tsjechië en Hongarije. Ik zat als 10-jarige met zo’n ANWB-routekaart op de achterbank en zag dat alle snelwegen abrupt stopten in het Oostblok. Letterlijk ophielden. Vanaf dat moment wist ik zeker dat mijn passie bij infra ligt. Dat idee bleef. Ik ging civiele techniek in Delft studeren en ben daarna als constructeur begonnen, eerst bij Heijmans en sinds tien jaar bij Mobilis.’
Hoe ben je bij Mobilis terechtgekomen?
‘Via een detacheerder ben ik tien jaar geleden overgestapt naar Mobilis. De platte organisatie sprak mij aan met de informele contacten en korte lijnen. De organisatie is hard gegroeid sinds die tijd, maar de prettige sfeer blijft. Je mag hier altijd zeggen wat je denkt en er is ruimte voor nieuwe goede ideeën. Niet alles kan, maar ik steek zelden mijn mening onder stoelen of banken. Ik vind het leuk om mee te denken over de toekomst, over circulair en klimaatadaptief ontwerpen, de ontwikkeling van het team en de organisatie. Ik volg nu een opleiding duurzaam leiderschap aan de TBI acdmy. Ik zou liefst nog veel sneller willen acteren op dat terrein.’
Wat doe je om te ontspannen?
‘Hardlopen. Ik vind het fijn om tijdens het rennen mijn hoofd leeg te maken. Even te ontsnappen aan een drukke baan en de reuring van een gezin met twee jonge zoons Lucas van 7 en Stijn van 4. Daarnaast besteed ik veel tijd aan het maken van bonsaiboompjes. Ik heb de afgelopen vijftien jaar een stuk of tien exemplaren opgekweekt - de rest heeft het helaas niet gehaald -. In de basis werk je met gewone inheemse soorten, zoals eiken, essen of jeneverbessen die je het uiterlijk geeft van een oude boom. Door te snoeien en te groeien, creëer je een boom met een verhaal. Ik let op de botanische, technische en esthetische aspecten. Het lukt niet altijd zoals je in gedachte hebt, het is werken met wat de natuur jou levert. Ontwerpen is ook geduld uitoefenen en stug verdergaan met waaraan je bent begonnen. Blijven werken met je doel voor ogen. Dat werkt altijd.’
Word jij mijn nieuwe collega?
Bekijk de vacature voor ontwerpleider