Station Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid is het snelst groeiende station van Nederland en hard op weg het een na grootste station van Amsterdam te worden. Om de huidige en toenemende reizigersaantallen op te vangen, breiden we het station uit. Het station ligt nu nog ingeklemd tussen de rijbanen van de A10 Zuid, maar als deze straks ondergronds gaan, ontstaat ruimte.
Comfortabele overstap
Een hoogwaardig vervoersknooppunt waar trein, metro, tram en bus samenkomen, dat is het vooruitzicht voor station Amsterdam Zuid. Al het openbaar vervoer bevindt zich straks op korte afstand van elkaar. Dit zorgt voor een snelle en comfortabele overstap. De metro’s van de Noord/Zuidlijn en de trams van de Amstellijn krijgen hier hun begin- en eindpunt. Naast de gewone treinen doen mogelijk ook internationale treinen het station in de toekomst aan. Aan de zuidzijde van station Amsterdam Zuid is ruimte gereserveerd voor een extra perron en een 5e en 6e spoor.
Twee entrees
Net buiten het station bevinden zich straks de tram- en bushaltes, de taxi’s en de kiss&ride zone waar reizigers worden opgehaald en weggebracht. We verbreden de huidige stationsentree, de Minervapassage, en er komt een tweede entree bij, de Brittenpassage. De stationsomgeving krijgt een breed aanbod van winkels en voorzieningen.
Wandel door de toekomst
Bron Vero
Ruimte voor kwaliteit
Door de A10 Zuid in het hart van Zuidas ondergronds te brengen komt maar liefst 120.000 m2 aan ruimte vrij, vergelijkbaar met 24 voetbalvelden. De openbare ruimte rondom het station krijgt een nieuwe inrichting met pleinen en wandel- en fietsroutes. Daarbij is veel aandacht voor groen. Het ondergronds brengen van de snelweg verbetert de luchtkwaliteit in het centrumgebied van Zuidas en zorgt voor minder geluidsoverlast.
Zuidasdok | artist impressions
Over OV-terminal Amsterdam Zuid
De bouw van de OV-terminal in Amsterdam Zuid is een van de grootste infra-werken van Nederland. Daarom heeft opdrachtgever Zuidasdok (een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam) gekozen voor een zogenoemd twee-fasen-contract waarbij partijen samen optrekken om het ontwerp en risico’s te doorgronden. De opdrachtgevers van Zuidasdok zijn het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en Gemeente Amsterdam.
Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis en Van Gelder) werkt aan het uitbreiden en vernieuwen van de openbaar vervoer terminal, terwijl het station en de Ring A10 open blijven.
Ons contract bestaat uit drie onderdelen:
- OVT 1: de realisatie van de nieuwe Brittenpassage in station Amsterdam Zuid en de verplaatsing van twee metroperrons;
- OVT 2: het verbreden van de huidige Minervapassage in station Amsterdam Zuid;
- OVT 3: realisatie van de plinten aan de noord -en zuidkant van station Amsterdam Zuid.